![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Detroit 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Det er nemlig Honda i USA som har sluppet bilder og informasjon om en helt ny CR-V. Bilen som faktisk er verdens mest solgte SUV (der har du en fin Honda fun fact til fredags-tacoen) vil dermed bli den femte i rekken – en rekke som begynte tilbake i 1997. Honda CR-V var absolutt en av pionerene i kompakt-SUV-segmentet, og kan nok ta mye av æren (eller skylden, alt ettersom hvordan man ser på det) for at SUV-ene tok helt av på norske salgsstatistikker. Men selv om modellen kommer i salg allerede rundt juletider i USA, vil det ta litt tid før den kommer til våre breddegrader. USA-lanserte modeller fra Honda har en tendens til å ta litt tid før vi får se dem – slik tilfelle er for blant annet nye Civic også. Men det vi kan si med stor sikkerhet er i hvert fall at den «norske» CR-V – når den først kommer – vil bli seende ut veldig likt som bilen på bildene her. Det betyr LED-kjørelys, selv på de billigste variantene, og en design som kombinerer dagens CR-V med neste Civic. Relativt vellykket, spør du meg. Takboksen Honda har valgt å utstyre CR-V med på de offisielle bildene er heldigvis valgfri … 1500-kubikker Honda selv påstår at dette er den første turbomotoren som finner veien ned i motorrommet på en CR-V – men det er nok bare fordi Honda aldri har solgt CR-V med dieselmotor i USA. En gammel traver, Hondas 2,4-liters selvpustende bensinmotor med 184 hestekrefter (ja, faktisk), vil også være tilgjengelig i USA. Den kommer neppe hit til Norge. Begge motorene selges med CVT-girkasse, men vi vet jo at Honda har en glimrende ni-trinns tradisjonell automatkasse til dieselmotorene. Vi får håpe den heller blir tilvalg for vår del, i tillegg til seks-trinns manuell som ikke selges i USA. Dessuten har jo Honda flere girkasse-prosjekter på gang, som en 11-trinns trippelclutch-kasse. Jeg tviler på at denne dukker opp i CR-V med det første, men heller denne enn CVT. Hondas 1,6-liters diesel (som i dag selges med opptil 160 hestekrefter) kommer nok helt sikkert til å dukke opp i ny CR-V så fort den er Europa-klar. Volumbryteren er tilbake! Dagens CR-V har et system som både ser ettermontert ut, og er klønete i bruk. Vi satser på at neste generasjon HondaLink har hevet standarden noe. Honda har nok fått sin dose kritikk for denne løsningen, ettersom de selv skriver i pressemeldingen at de har et «system som nå tilbyr en fysisk volumbryter». Godt jobba. Systemet er uansett klargjort for både Apple CarPlay og Android Auto, som gjør integrering av mobiltelefon til en lek. Alle forkortelsene Nye CR-V vil naturligvis fylles til randen av moderne komfort- og sikkerhetsfunksjoner. Radar-basert cruise control, nødbremsesystem, aktiv filholder og mye annet som kan listes med tre- og fire-bokstavers forkortelser kan jo nesten regnes som selvfølgeligheter på utstyrslisten til en moderne bil i dag – men det er langt fra alle som kan tilby det. Alt dette får altså amerikanerne kose seg med i julegave, mens vi må vente til neste jul. Den som venter på noe godt …
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||