-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagens USA-SUV
Amerikanere har som kjent andre krav til størrelse enn vi har i Europa. Når Volkswagen nå lanserer sin "mid-size" SUV blir det den suverent største modellen i familien.
Denne har vært i pipelinen noen år. Vi fikk et første hint gjennom konseptbilen CrossBlue som sto på Detroit-utstillingen i 2013. I april kunne vi presentere ferske spionbilder av en lett kamuflert bil.
Nå er den offisiell, og som ventet ble ikke det blåkors-lignende navnet med over til produksjon. Volkswagen har plukket frem den strålende betegnelsen Atlas som merkelig nok var ledig på markedet.
I vår målestokk er Atlas en stor SUV med et flateinnhold på ti kvadratmeter. Den har en lengde på 5.037 mm, en bredde på 1.979 mm og en høyde på 1.768 mm. Den tilbys med tre seterader og romslig bagasjerom, uten at vi får servert detaljene.
Tross sine solide mål er Atlas basert på den fleksible MQB-plattformen, og den skal bygges side om side med den amerikanske Passat-utgaven ved VW-anlegget i Chattanooga, Tennessee hvor det er investert 900 millioner dollar.
På motorfronten tilbys to alternativer – en 2,0-liters turbo rekkefirer med 238 hestekrefter og en 3,6-liters VR6 med 280 hk. Diesel er forståelig nok ikke noe tema for nye Volkswagen-modeller i USA for tiden.
Da CrossBlue Concept sto i Detroit, var den utstyrt med en hybrid drivlinje med kombinasjonen diesel/el. Den er nok vraket med tanke på USA, men VW har jo også bensin/el-hybrider som kan være aktuelle i kombinasjon med denne bilen.
Begge motorene leveres med åttetrinns automatkasse, forhjulsdrift er standard, men den sekssylindrede kan også kombineres med firehjulsdrift.
I amerikansk målestokk blir Atlas en velutstyrt bil med avanserte elektroniske hjelpemidler, men en del av dette er utstyr vi nærmest tar for gitt på moderne biler i Europa.
Atlas kommer på markedet i USA våren 2017, og mot slutten av det året skal den også lanseres i Russland og Midtøsten.