Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion
Sono Motors Sion

En bil det gror mose på

Et av de mange morsomme crowd-funding bilprosjektene du finner på nettet heter Sono Sion. Der er det solceller på taket, og mose som luftfilter.

Publisert

«Hei, vi er Navina, Jona og Laurin. Vi har grunnlagt Sono Motors. Vi ønsker å gjøre en forskjell. Derfor utviklet vi Sion».

Det er noe av det man kan lese på hjemmesiden til disse unge idealistene med gode ideer. Og med €230.000 gjennom nett-investeringer har de nok muligheter for å pushe prosjektet videre.

Sono er (det vil si, foreløpig er den ikke, den er bare en idé) en femdørs, seks seters (3 + 3) SUV, 410 cm lang med 7,5 kvadratmeter solceller over store deler av bilen (som skal gi strøm nok til 30 gratis kilometer hver dag), en 50 kW sterk motor og en toppfart på 140 km/t.

De antyder testkjøring til sommeren, første leveranser i 2019 og et helt eksepsjonelt ettermarkedsopplegg.

Det heter re-Sono og er delekjøp på nettet og samtidig reparasjonsinstrukser som gjør at enhver halvkyndig person over hele kloden kan utføre nødvendig rep & vedlikehold på bilen.

Den skal komme i to versjoner, Urban er den rimeligste med 14,4 kWh kapasitet på batteriene og en rekkevidde på ca. 120 kilometer. Ex tender skal by på 30 kWh og en rekkevidde på 250. Prisene er beregnet til hhv. 12.000 og 16.000 euro.

Det definitive miljø-alibiet finner vi i dashbordet. I stedet for et luftfilter skal de bruke en spesiell mose eller lav – eller hva det heter (når det kommer til grønske er jeg definitivt på meget tynn is).

Dels fordi den skal være pen å se på, dels fordi den steller seg selv ved å hente fuktighet fra luften – naturens egen luft kondisjonerer – og dels fordi den skal være svært effektiv når det gjelder å binde små partikler.

Og som om dette ikke er nok – den er støydempende og yter sterk motstand not flammer.

Initiativtakerne holder til i et inkubatormiljø i München og har selvfølgelig simuleringsverktøy nok til for eksempel å gi oss nøyaktige mål på den kommende bilen: 411 x 179 (206 med speil) x 168. centimeter. Sporvidde er 159 cm og akselavstanden 245.

Alle de seks setene får en min. skulderbredde på 45 cm, og bagasjerommet får et volum på 500 liter. Alle setene vil kunne foldes helt flatt ned i gulvet.

Bilen kommer til å veie 1400 kg med de største batteriene, og den skal kunne trekke inntil 1300 kg.

Jeg har sett fjernere drømmer enn denne – for å si det forsiktig.

Powered by Labrador CMS