-
Snap Drive:
Teamleder
-
Snap Drive:
Bilmekaniker
-
Volvo Car Norway AS:
Product Follow Up Specialist
-
RSA:
Innkjøper - RSA Deler og tilbehør
-
Werksta Norge AS:
Regionleder
-
Nellemann Machinery AS:
Verksmester/Driftssjef
-
Motor Forum Oslo:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Kristiansand:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Kristiansand
-
RSA BIL Oslo:
Produksjonsleder - RSA BIL Oslo
-
Bilia Norge AS:
Business Controller, Region JLR & Outlet
-
RSA Bil Kristiansand:
Bilselger - RSA BIL Kristiansand
-
RSA Bil Arendal:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Arendal
-
Team Verksted AS:
Varebil og lastebil mekaniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer Trondheim
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS:
Mekaniker
-
Hagen Bil AS:
Delemedarbeider
-
BEMA AS:
Ordre og kundeservicemedarbeider / lagermedarbeider
-
Motorpool Handel AS:
Regnskaps- og økonomimedarbeider
-
Karosseriforum AS:
Billakkerer
-
Bil & Motorservice AS:
Bil- og tungbilmekaniker med mulighet for medeierskap!
Drama i første førerløs-race
Det første forsøksløpet i den kommende Roborace-serien er avviklet, med en skikkelig avkjøring. Det lover godt.
Man kan da ikke annet enn å heie på førerløse racerbiler, lastet til randen med kunstig intelligens og millioner av kodelinjer og algoritmer som skal ta dem gjennom alle utfordringer, som allikevel blir så heite i toppen at de kjører for aggressivt.
De av oss som var redd for at dette skulle bli en oppvisning i pinglete «du først», «nei kjære, du først»-oppførsel, kan puste lettet ut.
Det var i forbindelse med Formel E-løpet i Argentina denne helgen at man forsøkte seg med den første Roborace-testen. Det var bare to biler – de kalles DevBots – som stilte til start. Og det viste seg snart at de gjorde jobben.
Dro rundt banen og var ofte oppunder 200 km/t – det gikk med andre ord rimelig raskt.
Men så kom det en sving igjen da, og DevBot 2 gikk altfor hardt inn i den, den ville åpenbart mer enn den kunne, og krasjet så den måtte bryte. Dermed var det DevBot 1 som vant det første av disse løpene.
Arrangørene var raske med å sende ut en beroligende melding om at «ingen fører ble skadd».
Nå var antakelig dette positivt for de som står bak disse nye racerbilene, det er jo prøver som denne som skal være med på å utvikle bilene, slik at man snart kan ha et fullt felt som kan by på underholdende racing.
Det skal for eksempel bli spennende å høre hva bilene egentlig «lærte» av det første løpet, hva de kan ta med seg videre inn i utviklingsarbeidet.
La oss håpe at kodeskriverne legger inn mulighetene for litt spektakulære feil, eller forskjellig kjørestil, slik at publikum fremdeles kan ha noe å hygge seg med. En robot-prosesjon er vel ikke akkurat det vi ser mest frem til.
At ikke alle bilene når målflagget burde nesten være et krav fra dem som betaler for å se på.
(Det var for øvrig Sebastien Buemi som vant begge løpene, og han er dermed den første i serien som har vunnet tre løp etter hverandre. Men han og hans Renault e.dams er ikke SÅ overlegne. Han måtte virkelig jobbe hardt for seirene.)