Audi : Et nytt skritt nærmere Q8 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
45 bilder i galleri
Et nytt skritt nærmere Q8
Audi viser sin andre konsept-SUV på like mange måneder. Nesten gang vi ser Q8 blir det nok i produksjonsdrakt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

På tross av et fotavtrykk på drøye 10 kvadratmeter skal den nye Audi-modellen fremstå som sportslig. I Detroit møtte vi en blå Q8 Concept

Til Genève er den blitt oransje og mer sportslig, og da er selvsagt betegnelsen Audi Q8 Sport Concept.

Den endelige modellen skal bygges på samme plattform som Q7, og de to er ikke så langt unna hverandre når det gjelder dimensjoner.

Vi snakker med andre ord om noe som er voksent i norsk målestokk, om enn ikke i amerikansk der den nok bare kvalifiserer som mid-size. Du kan jo gjøre deg opp din egen mening – målene er 502 x 205 x 170 cm over en akselavstand på tre meter.

På tross av en skrånende takbue har bagasjerommet en kapasitet på 630 liter med alle fire setene (ikke fem) oppreist. Og Audi lover god komfort for fire voksne personer.

Det som primært skiller Genève-konseptet fra det vi møtte i Detroit, i tillegg til farger og en rekke detaljer, er drivlinjen. For mens Detroit-bilen var en ladbar hybrid, er denne en såkalt mild hybrid – begge med en 3,0-liters V6 i bunnen.

Det milde hybridsystemer har en samlet effekt på 476 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter. Det skal holde til 0-100 km/t på 4,7 sekunder og toppfart på 275 km/t.

Det elektriske innslaget i drivlinjen består av en reversibel starter generator på 20 kW som kjapt sender regenerert bremsekraft til en 0,9 kWt batteripakke. Sammenlignet med en ren forbrenningsmotor reduseres forbruket med 0,1 liter på mila, tilsvarende 25 g/km CO2.

Elmotoren gir ekstra moment ved kraftig akselerasjon, samtidig som en elektrisk kompressor leverer ekstra moment ved lave turtall – lenge før de eksosstyrte turboene har våknet.

Audi antyder krefter på nivå med en åttesylindret motor, med forbruk tilsvarende en firer.

Og selvsagt er konseptet utstyrt med andre Audi-spesialiteter som quattro permanent firehjulsdrift, adaptiv luftfjæring som gir stort spenn i dempernivået for å variere fra dynamiske egenskaper til maksimal komfort. Bakkeklaringen kan endres med 90 millimeter i fem nivåer.

Audi Q8 Sport Concept har 23-tommers felger og dekk i dimensjon 305/35. Stoppegenskapene besørges av en 20-tommers bremsesystem.

Etter to konsepter er det kanskje ramme alvor neste gang Audi har med seg en Q8 på bilutstilling. Messen i Frankfurt – på hjemmebane – i september, kanskje. Og så er den antagelig på markedet tidlig 2018.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: