img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Audis elektriske framtid
Ikke før hadde Skoda sluppet Vision E ut av sekken i Shanghai, så dro Audi lakenet av e-tron Sportback samme sted. Det er bare å glede seg til den elektriske fremtiden.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er Kina og finansbyen Shanghai som gjelder når VW-konsernet flagger den elektriske fremtiden i form av konseptene Audi e-tron Sportback, Volkswagen I. D. Crozz og Skoda Vision E.

Alle tre er skisser på biler som går i produksjon i 2019 for Audis del og i 2020 for de to andre. Men i 2018 – altså allerede neste år – ruller SUV-en Audi e-tron av samlebåndet.

Fordi Audi fortsatt mener at forspranget ligger i teknikken, er Audi e-tron Sportback ikke bare den største crossovermodellen med L/B/H-målene 4,90/1,98/1,53 meter og akselavstand på 2,93 meter som VW-konsernet viser i Shanghai, men også den klart kraftigste.

Teknikken blir identisk med 2018-SUV-en. Tre elmotorer, to som driver bakhjulene og en motor foran som sikrer firehjulsdrift, yter i sum 435 hk (320 kW). En egen boostfunksjon løfter effekten over korte perioder til hele 503 hk. Da lover Audi at 0-100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.

Audi sier ingen ting om bilens toppfart, men siden SUV-ens toppfart begrenses til 210 km/t, gjelder sannsynligvis det samme for kupéversjonen.

Batterikapasitet og rekkevidde blir identisk for de to modellene. Kapasiteten på batteripakken i bunnen av bilene oppgis til 95 kWh, det skal holde til rundt 500 kilometer rekkevidde målt etter NEDC-syklusen.

Et så stort litium-ion-batteri er slett ikke lett, men Audi sier ikke noe om vekten på batteriet eller bilens egenvekt.

Derimot legger Audi opp til at elbilene deres skal kunne induksjonslades.

– Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi og vi opplever massiv interesse for elektrifiseringsprosjektene i Norge. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Til tross for størrelsen presenteres Audi e-tron Sportback som fireseter med helt adskilte stoler bak og sterkt hellende hekk. Digitalt styrte Matrix LED-lys sørger for optimal sikt i mørket.

Små kameraer erstatter på konseptet utvendige speil. I tillegg til å redusere luftmotstanden eliminerer kameraene blindsone-problematikken. Kamerabildene vises på egne displayer i dørene og bilprodusentene arbeider for å endre regelverket slik at de fysiske speilene kan erstattes av kamerateknologi.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: