Første Ampera-e levert

I dag ble de første Opel Ampera-e overlevert kundene. I rødt, hvitt og blått – selvsagt.

Publisert Sist oppdatert
Ampera-e

Det er nasjonaldag i morgen, men for tre heldige bilkjøpere er det kanskje dagen i dag som feires litt ekstra.

Tre Opel Ampera-e – de første kundebilene i Norge – ble i dag overlevert de tre første kundene.

For å feire morgendagen var de tre utplukkede bilene naturligvis i rødt, hvitt og blått.

I regnværet på Rådhusplassen i Oslo sto spente kunder på å få sin nye elbil.

Om du bor i Oslo-området har du kanskje sett et fåtall Ampera-e allerede – både med norske og tyske skilt. Det er fordi den internasjonale presselanseringen av bilen faktisk foregikk i Norge.

Journalister fra hele Europa suste lydløst rundt i flere dager med norsk- og tyskregistrerte Ampera-e-er (eller hvordan man nå skal skrive Ampera-e i flertall).

Den siste tiden har det vært grå skyer rundt den elektriske Opelen. Med over 4000 forhåndsbestillinger ble den løftet opp som Opels nye suksesshistorie – noe den nok ville blitt om ikke fabrikken i seneste laget fant ut at de ikke klarer levere så mange biler som opprinnelig tenkt.

Mer om problemene til Ampera-e kan du lese her.

- Det kommer flere hundre biler nå de neste ukene, sier PR-sjef Stein Pettersen i Opel.

- Vi fikk 200 biler ekstra i august-produksjonen, men håper så klart på så mange som mulig.

- Det er en komplisert situasjon, og det er derfor vi har vært ute og varslet tidlig.

Opel Ampera-e ble annonsert for et drøyt år siden, og Opel holdt kortene tett til brystet om rekkevidden på bilen helt til Paris-utstillingen i fjor. Fra en antydet rekkevidde på drøyt 300 kilometer ble det offisielle tallet 520 kilometer.

En prøvetur på norsk jord viser at reell rekkevidde fint bikker 400 kilometer under vanlig kjøring.

Powered by Labrador CMS