-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Jeep til Norge før jul
Tilhengere av skikkelige terrengkjøretøyer får et nytt alternativ på tampen av året. Da kommer Jeep Compass.
En ny generasjon Compass ble vist i Genève i mars i år. Lenge var det uklart om bilen skulle lanseres på det norske markedet, men nå har importøren bestemt seg for at så skjer.
– Slik det ser ut nå kommer vi til å lansere bilen i november i år, sier markeds- og pr-sjef Morten Andreas Kleven hos importør FCA Norway AS.
Det blir i så fall etter de fleste andre markedene i Europa, som ifølge lanseringsplanen skal introdusere bilen fra og med juli til oktober.
Full pakke
Prisene på den nye modellen er ikke endelig fastsatt, men Kleven sier at målet er å få en fullt utstyrt bil, enten med diesel- eller bensinmotor, til under 500.000 kroner for å være fullt ut konkurransedyktig mot det som ellers finnes i markedet av kompakte firehjulstrekkere i SUV-segmentet.
– Vi er avhengig av å få en fullt utstyrt bil under en halv million kroner for at vi skal ha noen berettigelse i dette segmentet med vår bil, sier han.
I tillegg blir det muligens også lansert en «ribbet» prisleder til under kr 450.000 for å ha en rimeligere innstegsversjon.
– Bilen kan leveres med forhjulstrekk, men det er det ikke aktuelt å ta inn til Norge, sier Kleven.
Volkswagen Tiguan og Mazda CX-5 blir av Kleven nevnt som to av de nærmeste konkurrentene.
Jeep har helt siden andre verdenskrig vært synonymt med biler som er bygget for å tåle en trøkk, og ikke minst for å ha en fremkommelighet som overgår det meste.
Hårete
Den kuleste modellen har betegnelsen Trailhawk. Denne har vesentlig mer «hår på brøstet» enn noen av de andre modellene. Modellen har ekstra bakkeklaring, reduksjonsgir, beskyttelsesplater under motoren og en del andre goodies for barske karer som skal ut i villmarken.
Problemet med denne bilen, foruten prisen, er at den ifølge Kleven ikke ser like tiltrekkende ut da den er litt andreledes i fronten for at bilen skal kunne forsere de bratteste bakkene, da den har en angrepsvinkel på 30 grader.
– Vi har ikke tatt noen endelig beslutning om hvorvidt vi skal ta Trailhawk til Norge, sier Kleven.
Den mest solgte modellen vil uansett bli Limited-modellen som er mer egnet for snøfonner i byen enn steinrøyser i villmarken.
På veien
Da bilen ble presentert i Lisboa nylig var den tilgjengelig med de to dieselvariantene på henholdsvis 140 og 170 hestekrefter. Begge motorene kler bilen godt, men det er selvsagt noe mer pulver i den kraftigste versjonen.
I kombinasjon med en nitrinns automatkasse er bilen komfortabel i alle fornuftige hastigheter, og selv i 120 km/t på motorveien snurrer ikke motoren mer enn snaue 2000 omdreininger.
Kjørefølelsen er ganske nøytral. Bilen er ikke spesielt sportslig, men ei heller særlig stumpete. Den ekstra bakkeklaringen på Trailhawk er ikke noe som er merkbart ved vanlig kjøring og bilen føles ikke noe mer ustabil enn en standard Limited som er en smule lavere.