img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
De beste og dårligste i USA
Amerikanske J.D. Power har offentliggjort sin årlige kvalitetsundersøkelse. Kvaliteten på nye biler blir stadig bedre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Analysebyrået J.D. Power har i over 30 år foretatt kvalitetsundersøkelser blant dem som har anskaffet seg ny bil siste år. Årets undersøkelse er basert på informasjon fra 80.000 nybilkunder som besvarte spørsmålene etter de tre første månedene med ny bil.

Alle feil og mangler telles opp per 100 biler (PP100) og danner grunnlag for en indeks der det gjelder å ha lavest mulig score (færrest feil).

Generelt sier J.D. Power at kvalitetsnivået er hele åtte prosent bedre i år enn i fjor. I fjor var forbedringen seks prosent, så det er tydelig at produsentene tar kvalitet på alvor.

Se fjorårets undersøkelse her

27 av de 33 merkene i undersøkelsen har mindre feil i år enn de hadde i fjor.

Har skjerpet seg
– Industrien har utviklet seg meget positivt hvert av de siste tre årene. Dagens biler har flere detaljer som kan gå galt, men færre ting som det faktisk oppstår feil på, sier Dave Sargent, visepresident for den bilrelaterte sektoren hos J.D. Power.

De fleste feil oppstår innen kategoriene lyd, kommunikasjon, underholdning, navigasjon – det vi på «godt norsk» gjerne omtaler som infotainment. Men dette er også den kategorien som har mest positiv utvikling fra fjorårets undersøkelse.

Eneste kategori med dårligere resultat enn i 2016 er elektroniske hjelpemidler som cruise-kontroll (primært ACC), filskiftvarsel, kollisjonsbrems/-varsel, og blindsonevarsling.

Dette er viktige byggeklosser i det som etter hvert skal blir autonome (selvkjørende) biler, så produsentene må ta disse problemene meget alvorlig for å overbevise forbrukerne om at systemene er idiotsikre og feilfrie.

Hjemmelagd best
De tre store amerikanerne, GM, Ford og Chrysler, utkonkurrerer importmerkene for andre år på rad, men bare for tredje gang siden J.D. Power publiserte sin første undersøkelse i 1987. «Detroit Three» oppnår et snitt på 93 PP100 mot importmerkenes 99 PP100.

Du tror kanskje at de dyrere, såkalte premium-merkene, har bedre kvalitet enn «melk-og-brød»-merkene. Tro om igjen! I år som i fjor topper Kia statistikken, og de har forbedret seg fra fjorårets 83 PP100 til 72 PP100 i år. Det er hele 25 PP100 under snittet.

Mens Porsche lå på andreplass i fjor, er de passert av Hyundais nye luksusmerke Genesis i år, på tross av at Porsche har forbedret seg fra 84 PP100 til 78.

Fjerdeplassen deles av Ford og Ram, FCAs pickup-merke, med 86 PP100.

Pris = kvalitet?
Deretter følger BMW med 88 PP100, mens Lexus, som tradisjonelt gjør det bra i kvalitetsundersøkelser, ligger ett fattig poeng under bransjegjennomsnittet (97 PP100).

Mercedes følger hakk i hæl med 102, mens Audi med 115 PP100 må skjerpe seg.

Helt i bunnen av listen, med hele 163 feil per 100 biler, finner vi Fiat. Nest nederst ligger Jaguar med 148 (broder Land Rover har 131) mens Volvo ligger én plass foran Jaguar med 134 feil. Skjerpings!

Her ser du resultater for merkene i undersøkelsen:

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: