Seat : Seat først ute igjen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Seat først ute igjen
Hvor lenge skal Seat være ikke-eksisterende på det norske markedet? Nå har de lansert en ny lekkerbisken, lenge før Volkswagen er klar med en tilsvarende modell.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det spanske Volkswagen-merket har ikke vært markedsført i Norge på årevis, selv om de stadig utvider modellporteføljen og har en lineup som burde passe meget fint inn hos oss.

Harald A. Møller tapte mye penger i sitt forsøk på å lansere Seat rundt årtusenskiftet, men mye har skjedd siden den gang. Og når man kan leve av å selge noen hundre italienske biler i året, må det da være mulig å selge noen spanjoler også?

I februar avduket de en ny Ibiza, måneder før Volkswagen avduket sin nye Polo

De har en meget populær SUV i Ateca, og nå lanserer de en utfordrer i det kompakte SUV- / crossover-segmentet gjennom Arona. En direkte konkurrent til Nissan Juke i et segment som får nye utfordrere i et sett. Blant annet har Hyundai og Kia nylig vist sine utfordrere, Kona og Stonic.

Arona er tredje nye Seat-modell i år, etter en facelifted Leon og en helt ny Ibiza. Og det stopper ikke der – allerede i 2018 skal Seat på banen med en større SUV i klassen over Ateca.

Bilen bygges på VW-gruppens MQB A0-plattform, den samme som danner grunnlag for Ibiza og nye Polo, og vi vet at Volkswagen skal lansere en kompakt SUV på samme plattform neste år. Den vil nok ha mye til felles med Arona.

Bilen har en lengde på 4138 mm, som er 79 mm lengre enn nye Ibiza. Men den største forskjellen ligger i høyden der Arona rager 99 mm høyere i landskapet. Det gir ekstra luft over hodet i både forseter og bakseter, og et bagasjerom på 400 liter.

Bakkeklaringen er økt med 15 mm og føreren sitter 52 mm høyere enn i en Ibiza. Dermed har han eller hun bedre oversikt, samtidig som bilen er lettere å komme seg inn og ut av – en detalj mange godt voksne mennesker verdsetter høyt.

Motorutvalget består av 3-sylindrede bensinmotorer med 95 eller 115 hestekrefter, samt et firesylindret alternativ på 150 hk som er forbeholdt den sportslige FR-utgaven. De som foretrekker diesel kan velge mellom 1,6-litere på 95 eller 115 hk.

Alt man ønsker av utstyr for sikkerhet og komfort kan bestilles, og Seat tilbyr en rekke muligheter for individualisering av så vel eksteriør som interiør.

Seat Arona får sin verdenspremiere i Frankfurt i september, og det er dessverre ikke noe som tyder på at den kommer til Norge gjennom offisielle kanaler. Men om fristelsen blir for stor kan du besøke en Seat-forhandler i Sverige – der fins det mange av dem

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: