Volvo mot full elektrifisering

Om få år får du ikke kjøpt en eneste Volvo uten stikkontakt. De nye bilene blir som skapt for Norge.

Publisert Sist oppdatert

Elbiler og ladbare hybrider er et must om man skal lykkes i Norge, men i resten av verden har de blitt mottatt med et langt gjesp. Men verden er i endring, og så godt som alle produsenter har i dag fremtidsplaner som inkluderer elektrifisering i større og mindre grad.

Volvo er blant dem som går lengst – nå forteller de at alle deres biler fra og med 2019 skal ha en eller annen form for elektrifisering.

Der betyr ikke at de kun skal lage rene elbiler, men at biler med kun forbrenningsmotor blir borte.

Vi kan med andre ord forvente et godt utvalg av ladbare hybrider, slik de i løpet av de siste årene har lansert i alle serier med unntak av V40, men denne «gamle» modellen står uansett foran et generasjonsskifte.

– Dette handler om kunden, forteller Konsernsjef Håkan Samuelsson. – Etterspørselen etter elektrifiserte biler blir stadig større, og vi ønsker å møte kundenes behov i dag og i fremtiden. Snart kan du velge den elektrifiserte Volvoen du ønsker.

Selskapet lover å lansere fem helelektriske biler mellom 2019 og 2021. Tre av dem blir Volvo-modeller, og to av dem elbiler med høy ytelse fra Polestar - Volvo Cars eget selskap for høyytelsesbiler.

(artikkelen fortsetter)

De fem bilene blir supplert av et utvalg bensin- og diesel-plug-in-hybrider, samt 48 Volts milde hybrider som alternative versjoner av samtlige modeller. Dette gjør ifølge Samuelsson Volvo til bilprodusenten med det bredeste utvalget av elektrifiserte biler.

Jeg tror Volvo skal jobbe raskt og effektivt for å oppfylle den påstanden, for «alle» produsenter er i ferd med å fase inn elektrifisering av bilparken sin i årene fremover.

– Denne kunngjøringen markerer slutten for biler med bare forbrenningsmotor, sier Samuelsson. Han legger til at Volvo Cars etter planen skal ha solgt én million elektrifiserte biler innen 2025, og at produksjonen fra samme år skal være klimanøytral.

– Vi har sagt det, og vi mener det. Dette er måten vi skal gjøre det på, bekrefter Volvo-sjefen.

Ifølge den norske importøren står plug-in hybrider nå for mer enn 90 prosent av salget av nye XC60, XC90 og V90. Ifølge OFV er Volvo Norges femte største merke i første halvår, men selv om hybridene er populære utgjør de bare 26,4 prosent av det totale Volvo-salget i Norge.

Powered by Labrador CMS