Jaguar : Jaguar lanserer sin tredje SUV - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
127 bilder i galleri
Jaguar lanserer sin tredje SUV
Nå tar Jaguar opp kampen mot de kompakte SUV-ene fra de tyske konkurrentene. E-Pace ble lansert med et spektakulært stunt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jaguar har som Porsche innsett at de må tilby en SUV-familie om de skal selge volum. De har jo til og med innsett at elektriske SUV-er er en del av fremtiden, og ventelisten for I-Pace er etter hvert ganske lang i Norge. 

Nå lanserer de tredje Pace-modell etter F-Pace og I-Pace (som riktignok fortsatt bare er vist som konsept), men som trolig blir lett gjenkjennelig når den kommer på markedet neste år.

Mens F-Pace er en mellomstor SUV i sjiktet rundt Macan, Q5, X3, GLC er E-Pace en del mindre.

Det betyr at den skal konkurrere mot modeller som Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA, og derfor har vi satt opp en tabell nederst i artikkelen hvor du kan sammenligne målene med disse.

E-Pace skal leveres med tre alternative dieselmotorer og to bensindrevne. Dieselmotorene spenner fra 150 til 240 hestekrefter mens bensinmotorene tar effekten videre oppover til 250 og 300 hester.

Minste dieselmotor kan leveres i kombinasjon med bakhjulsdrift, for de øvrige er firehjulsdrift standard. 150- og 180-hesterne har manuell girkasse som standard, mens toppmodellen med diesel og begge bensinmotorene leveres med nitrinns automatkasse.

(saken fortsetter)

Jaguar hevder at E-Pace er inspirert av sportsbilene F-Type, noe som betyr at den trolig har et mer sportslig oppsett enn de tyske konkurrentene. I hvor stor grad det går på bekostning av komfort, får vi komme tilbake til når vi har prøvekjørt bilen i løpet av høsten.

Ellers er alt av moderne elektronikk på plass, både med hensyn til sikkerhet og komfort samt når det gjelder tilkoblingsmuligheter. Åtte enheter skal kunne kobles til bilens 4G-nett når man er ute og kjører.

Jaguar E-Pace motorer

Variant

Effekt

Dreiemoment v/omdr.

CO2 (fra g/km)

Aks. 0-100

Toppfart

Ingenium diesel: D150

150 hk

380 Nm / 1750

124

10,1

199

Ingenium diesel: D180

180 hk

430 Nm / 1750

137

9,3

205

Ingenium diesel: D240

240 hk

500 / 1500

162

7,4

224

Ingenium bensin: P250

250 hk

365 / 1200-4500

174

7,0

230

Ingenium bensin: P300

300 hk

400 Nm / 1500-4500

181

6,4

243

 

Jaguar E-Pace og konkurrentene:

Mål:

Jaguar E-Pace

Audi Q3

BMW X1

Mercedes GLA

Lengde

440

438

443

442

Bredde

198

183

182

180

Høyde

165

157

159

149

Akselavst.

268

260

267

269

Bagasjerom

577

460

505

421

I forbindelse med lanseringen brukte Jaguar stuntmannen Terry Grant til å foreta en 270-graders tønneskru med bilen – nok til å havne i Guinness rekordbok. 

Se stort bildegalleri under videoen

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: