Hyundai i30 stasjonsvogn
Vi hentet den første i30 stasjonsvognen som kom til Norge rykende fersk på bilhavnen i Drammen - Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen
Hyundai i30 stasjonsvogn
Foto: Terje Ringen

Hyundai i30 stasjonsvogn på veien

Hyundai har lansert tredje generasjon av sin mest europeiske modell, i30. Har bilen det som skal til for å hevde seg i et ekstremt tøft segment?

Publisert Sist oppdatert

i30 er Hyundais utfordrer i det ekstremt konkurranseutsatte C-segmentet, også omtalt som Golf-klassen eller kompaktklassen. Modellen er designet i Europa og kjøreegenskapene tilpasset europeisk smak. Bilen produseres også lokalt ved Hyundais moderne anlegg i Nosovice i Tsjekkia.

Vi har allerede kjørt femdørs-utgaven av nye i30, så denne gangen konsentrerer vi oss om stasjonsvognen som tradisjonelt har utgjort rundt halvparten av i30-salget.

Interiør
Bilen har et tiltalende interiør som gir en god kvalitetsfølelse og fremstår som moderne og fremtidsrettet. Setene har litt korte sitteputer, men sidestøtten er god.

Innstillingsmulighetene av sete og ratt er gode slik at det er enkelt å finne ideell sittestilling. Rattet er passe tykt og skinnkledd, og herfra foretas de fleste innstillinger via knapper og hendler.

Infotainment-systemet inneholder en 8 tommer stor skjerm plassert øverst på dashbordet og kommuniserer med telefonen din via Apple CarPlay eller Android Audio.

Har du en telefon som tillater induksjonslading (Qi-standard), er det bare å legge den på midtkonsollen mellom setene.

Motor / drivverk?
Nye i30 tilbys med flere alternative motorer for både bensin og diesel, men Hyundai Norge har valgt å gjøre det enkelt med hensyn til drivlinjer til i30 stasjonsvogn.

De satser kun på en 1,4-liters turbo bensinmotor med 140 hester i kombinasjon med 7-trinns dobbel clutch automatgirkasse og et høyt utstyrsnivå. Denne drivlinjen kler bilen meget bra.

Hyundai gir ingen informasjon om alternative drivlinjer til i30, men på generell basis har de lovet 14 nye «eco-modeller» innen 2020, inkludert hybrid, ladbar hybrid og rene elbiler. Sannsynligheten er stor for at i30 blir en av modellene som på sikt omfattes av dette.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er primært på to områder i30 stasjonsvogn skiller seg fra konkurrentene – når det gjelder plass og utstyr. Selvsagt vil en del også trekke frem design som en av bilens sterke sider, men det blir jo subjektivt.

Med hensyn til plass i bagasjerommet er den omtrent på nivå med de største i klassen, Skoda Octavia og Volkswagen Golf. Mot disse kan i30 trolig hevde seg med et høyt utstyrsnivå. Når det gjelder utstyr er Astra en reell utfordrer, men den kommer til kort med hensyn til bagasjerom (se sammenligning lengre ned på siden).

Hvordan er den å kjøre?
Bilen er godt støydempet og komfortabel på veien. Med aktiv filholder og adaptiv cruise-kontroll følger den trafikken uten særlig inngrep fra sjåførens side på motorvei og godt merket landevei.

Komfort er mer vektlagt enn sportslige egenskaper, men bilen har også en Drive Mode-velger hvor du kan velge mellom Auto, Eco og Sport som påvirker girskift og gassrespons.

Hvem passer den for?
Hyundai i30 stasjonsvogn er en velegnet familiebil grunnet meget god plassutnyttelse og høy grad av komfort.

Den norske importøren har valgt å satse på et høyt utstyrsnivå (Pluss-pakke) som blant annet innbefatter automatisk nødbrems, automatisk filholder, adaptiv cruise-kontroll, varme i ratt og full LED med automatisk fjernlys. Pristillegget for stasjonsvogn er kun 7000 kroner sammenlignet med 5-dørsutgaven.

Konkurrenter?
Det fins rundt regnet 50 modeller i det såkalte C-segmentet, eller kompaktklassen, men kun et fåtall av disse tilbyr stasjonsvogn.

Vi har laget en tabell med mål og salgstall for det vi anser som de nærmeste konkurrentene slik at du selv kan sammenligne.

Antall er basert på registreringstall fra OFV per 30/6-2017

Dette liker vi:
Tiltalende design, god plass, nøytrale kjøreegenskaper, mye utstyr

Dette liker vi ikke:
Startprisen kan virke høy sammenlignet med rimeligste alternativer fra konkurrentene, men Hyundai har inkludert utstyr du må betale mye ekstra for om du for eksempel velger en Golf.

FAKTA Hyundai i30 stasjonsvogn 1,4 T-GDI Plusspakke DCT

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1353 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

242 Nm v/1500 o/min.

Mål LxBxH:

459 x 180 x 147 cm

Akselavstand:

265,0 cm

Bakkeklaring:

140 mm

Egenvekt m/fører:

1369 kg

Tillatt totalvekt:

1880 kg

Maks hengervekt:

1400 kg

Bagasjerom:

602-1650 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,5 sek.

Toppfart:

203 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,55 l/mil

CO2:

129 g/km

Pris fra:

kr 317.000 (Plusspakke)

Pris som prøvekjørt:

kr 352.900 (Teknikkpakke, metallic)

Hyundai i30 stv. og konkurrentene

Tekst

VW
Golf

Toyota
Auris

Opel
Astra

Hyundai
i30

Skoda
Octavia

Ford
Focus

Lengde

456

459

470

459

465

455

Bredde

179

176

187

180

181

182

Høyde

148

148

149

147

146

150

Akselavstand

263

260

266

265

268

264

Bagasjerom (l)

605

530

540

602

610

490

Bagasje max

1620

1658

1630

1650

1740

1516

Ant. 2017/1

Stasjonsvogn

761

907

403

-

1901

301

Modell total

5375

1799

619

-

1953

630

Powered by Labrador CMS