-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ferraris nye minstemann
Ferrari erstatter California med Portofino som innstegsmodell, men det er ikke snakk om noen tøysebil av den grunn.
Ferrari erstatter et stedsnavn med et annet og kaster ut California til fordel for Portofino. Den lille fiskelandsbyen nordvest i Italia er ikke ukjent med luksusbiler og -båter, og det er ikke umulig at desto flere Ferrarier tar turen innom nå.
Det er definitivt ikke meg imot å ta turen i hvert fall, for både landsbyen og bilen ser veldig lovende ut.
Med 600 hestekrefter fra den 3,9 liter store V8-motoren skal det ikke stå på kreftene, og med skarpere og samtidig mer elegante linjer enn utgående California kunne jeg fint tenkt meg å bli sett i en Portofino.
Særlig med taket på er Portofino langt lekrere enn California – den ser ut som en skikkelig fastback, mer enn «bare en cabriolet med taket på».
Men selvsagt, skliende inn mot italienske fiskelandsbyer skal jo taket helst være nede (jeg er neimen ikke sikker på om jeg har opplevd regnvær i Italia noen gang …), og da kan Ferrari betrygge deg med den dyre tupeen: En ny vindavviser reduserer vindsuset med 30 prosent! Ferrari kjenner sine kjernekunder ...
For oss andre nerder er det viktigere å nevne at bilen nå har elektronisk servostyring og magnet-dempere.
Magnet-dempere? Ja, små kammer med magnetisk væske justerer fastheten på dempingen. Skru opp magnetismen litt, og bilen stiver seg opp. Slakk av litt, og bilen blir en skikkelig GT-cruiser.
De 40 ekstra hestekreftene sammenlignet med California har Ferrari hentet ut ved hjelp av nye stempler og råder, samt et nytt luftinntak, ny motorstyringsprogramvare og bedre kontroll på den variable turbogeometrien.
Legg til at bilen takket være et nytt aluminiumskarosseri har blitt noen kilo lettere enn Californiaen, og du har en innstegsmodell som gjør 0-100 på 3,5 sekunder og som ikke gir seg før speedometeret viser 320 kilometer i timen.
Eller, jeg burde kanskje si speedometerne, i flertall. For passasjeren har nemlig sin egen lille informasjonsskjerm på dashbordet hvor medieinnhold og fart kan vises, slik at passasjeren også kan bli underholdt mellom hvitvinsglassene.
Om ikke V8-eren og kjøreegenskapene til Portofino er nok for føreren, kan også vedkommende nyte godt av et nytt multimediesystem, med Apple CarPlay-muligheter blant annet.
Ferrari Portofino skal vises offentlig for første gang på Frankfurt-utstillingen i september.