2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante
2018 Aston Martin DB11 Volante

Her er toppløse DB11

Aston Martin bretter av taket på sin DB11, og gjør klart for en drømmesommer neste år. I hvert fall for de heldige få.

Publisert Sist oppdatert

Se det for deg: Blå himmel, tolv-femten grader i luften, trærne begynner å få farge igjen, fuglene har kommet hjem og lyden av en fire-liters V8-er triller inn bak frontruta på en takløs britisk sportsbil.

Kan det bli bedre?

Den drømmen vil Aston Martin oppfylle. For bestiller du nå, kan du få helt nye DB11 Volante i tide til den norske vårløsningen.

Tenker du på Aston Martin og DB-serien, tenker du kanskje på V12-er – men nylig introduserte britene en V8-er i DB11-programmet.

Motoren er et 4-liters-maskineri hentet fra Mercedes, som også har levert elektronikk og multimediesystem til alle DB11-er.

Denne motoren kjenner vi fra biler som Mercedes-AMG E63, og må sies å være ikke bare blant de beste V8-erene på markedet, men blant de beste motorene på markedet, punktum.

I DB11 Volante yter motoren 510 hestekrefter og 675 Newtonmeter. 4,1 sekunder til 100 og toppfart på 300 kilometer i timen bør rufse godt i tupeen.

Bedre respons enn V12
For å gjøre motoren mer «Aston-esque» har britene bygget eget innsug- og eksos-anlegg, omprogrammert motorstyringen. Målet har vært å skape en motorlyd med mindre tung basslyd enn i AMGs modeller, til fordel for mer «mekanisk» lyd: Mer innsugslyd, mindre bjeffing.

- Uansett kjøremodus er V8-eren livlig og mer responsiv enn V12-eren – og virkelig momentsterk, skriver Autocar i sin prøvekjøring av den nye V8-eren i 27 September-utgaven av bladet.

- Det sørger for bedre forbikjøringspotensiale og kanskje større evne til å dekke store avstander i høy hastighet enn V12-bilen har, fortsetter Matt Saunders Autocar.

Faktisk har V8-eren fått noen oppgraderinger i styring og understell som V12-eren først får neste år.

- Alt i alt, om jeg skulle kjøpt en 12-sylindret DB11, tror jeg at jeg hadde ventet til 2018. Men med [V8-er-opplevelsen] hadde jeg kanskje ikke kjøpt V12 i det hele tatt, avslutter Saunders.

Det lover godt.

10 år på en måned
Når det gjelder cab-utgaven spesifikt forteller Aston Martin at bilen har blitt testet med over 100.000 sykluser i variert vær, for å simulere mer enn 10 års bruk ned til en måned i spesielle værsimulatorer – før bilen har blitt tatt med til steder som Skandinavia og Death Valley for en siste verifisering av at taket holder mål.

Taket er tilgjengelig i tre farger – Bordeaux-rød, sortsølv og gråsølv – og skal ha hele åtte lag (!). 14 sekunder er alt som skal til for å felle det ned, 16 for å legge det på, og begge operasjoner kan utføres i opptil 50 kilometer i timen.

Åpnes fjernstyrt
Klarer du ikke vente kan du også bruke nøkkelen til å felle taket mens du er på vei mot bilen, eller for å felle det opp dersom det begynner å regne mens bilen står stille.

Og om du er redd for at bilen ikke kan brukes i Norge på grunn av kaldt vær, frykt ei: Rattet er naturligvis oppvarmet.

Volante veier cirka 200 kilo mer enn DB11, og skal altså være klar for levering til våren. Pris? Veiledende fra £160.000 i UK. I Norge må du legge på ca 580.000 kroner i avgifter.

Powered by Labrador CMS