-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ekstrem Valkyrie fra Aston Martin
Aston Martin har sluppet de første skissene av en ekstrembil som skal på markedet i 2020. Designeren bak den har laget noen av de meste suksessrike Formel 1-bilene gjennom tidene.
Da Aston Martin dro lakenet av sin Valkyrie på Genève-utstillingen, fortalte de at det skulle komme en enda mer ekstrem racingutgave også.
Mens gatebilen bygges i 150 eksemplarer, får denne et enda mer begrenset opplag – kun 25. Og samtlige er solgt selv om de ikke blir levert før i 2020, men den som venter på noe godt …
Valkyrie AMR Pro er betegnelsen på denne som skal være i stand til å sette rundetider på nivå med dagens Formel 1- og LMP1-biler.
Bilen er utviklet i samarbeid mellom Aston Martin og Red Bull under ledelse av Adrian Newey – verdens mest suksessrike Formel 1-designer med fartstid fra Williams, McLaren og Red Bull hvor han har vært siden 2006.
De mest markante endringene finner vi på Valkyrie AMR Pros eksteriør der alle aerodynamiske detaljer er perfeksjonert i jakten på ekstra downforce.
Den selvpustende 6,5-liters V12-motoren fra Cosworth har fått mer effekt og høyere dreiemoment enn den som sitter i gateversjonen, uten at Aston Martin gir ytterligere detaljer.
KERS-systemet fra Rimac er det samme i begge bilene, men styringen av det omprogrammeres.
Felgdimensjonen er redusert til 18-tommere på begge aksler for å gi plass til racingdekk fra Michelin – tilsvarende de som benyttes på LMP1-bilene som kjører WEC inkludert Le Mans. Karbon-bremsene tilsvarer de som benyttes i Formel 1.
Vekten er kuttet ved å fjerne «unødvendigheter» som klimaanlegg og infotainment-system, og ved å erstatte en del komponenter med nye i lettere materialer.
Her finner du for eksempel vinduer i polykarbonat, mer karbonfiber i karosseri og hjuloppheng samt racingseter uten de justeringsmulighetene gatebilen krever. Også eksosanlegget blir lettere siden kravet til støydemping er mindre for en løpsbil.
Endelige ytelser er ikke klare, men Aston Martin antyder en toppfart på rundt 400 km/t, muligheten for å takle 3,3G i svinger og 3,5G når bremsepedalen tråkkes i bånn.
På grunn av bilens ekstreme ytelser må de som kjøper en Valkyrie AMR Pro gjennom et grundig utviklingsprogram – noe som blant annet inkluderer tilgang til den samme Red Bull simulatoren som Formel 1-førerne benytter. Fysisk trening inngår også i pakken.
Når de anses modne for det, får de anledning til å ta med bilen sin til spesielle klubbdager på noen av verdens mest kjente racerbaner.
Vi får håpe flest mulig av de 25 kommer i aktiv tjeneste og ikke bare blir stående som utstillingsobjekter i skrytegarasjer.