Volkswagens fremtid, med taushetsplikt

Dette er, tror jeg, den merkeligste jobben jeg noensinne egentlig ikke har vært på. Mange mil inn i Volkswagens fremtid, og så – viser det seg – komplett og absolutt referat- og sitat-forbud. Her følger 1700 ord ikke-referat, pluss ett sitat.

Publisert Sist oppdatert

Det sto en sitte-mockup borte i et hjørne. Forseter, ratt/pedaler og dashbord. Den var litt interessant, for den tilhørte en av elbilene som ligger noen år frem i tiden.

Jeg hadde allerede ruslet rundt de to designmodellene. Den ene, den første ID-bilen som på dette gulvet var utstyrt med et navn på tre bokstaver som jeg ikke får lov til å fortelle, var grei nok.

Den andre, en SUV med litt Coca-Cola linjer langs siden, ville komme noe senere enn den første (!), og vi kunne også vente en SUV med en litt mer coupé-aktig taklinje pluss at de viste oss renderinger av en elektrisk sedan. Ganske stor.

Men det var interiøret jeg sjekket ut. Jeg har ofte vært på bak-mål-presentasjoner før og det er ofte i interiørene jeg har funnet konkrete spor som viser fremover.

Den første elektriske parkeringsbremsen så jeg i en slik mockup, og det var slett ikke meningen at den skulle vært der i det hele tatt.

En liten triumf.

Det eneste jeg fant her var imidlertid fake display på de to skjermene. De var bare tegnet og klistret på for å illudere fremtid.

Men mens den rett foran var komplett uinteressant, gatebildet i Bronx eller noe slikt for å illudere navigasjon, var den som viste status for infotainment-avdelingen ganske spennende.

For hvem var det som sang (hvis dette hadde vært virkelig)? Jo: Lianne La Havas. Med «Unstoppable» for sikkerhets skyld. Hvis du ikke har hørt Lianne La Havas synge Unstoppable, har du egentlig ikke fortjent bedre. (Men du kan se og høre den her - Red. anm.)

Ikke akkurat mainstream, kan man si. Men hun representerer blant mye annet, stil og God Smak.

Med andre ord: Her jobber det folk som vet hva de driver med, sa jeg til meg selv, og den litt trykkede stemningen begynte å lette.

For jeg var altså invitert til Volkswagens Designavdeling (stort hemmeligere kan det ikke bli) i Wolfsburg, sammen med rundt 25 andre av «Europas Ledende Motorjournalister» (ikke veldig smigrende, plutselig, da jeg så meg rundt) til en Design «Sneak Preview».

Jeg har vært med på tilsvarende før, og at invitasjonen presiserte foto- og video-forbud, var helt greit. Hva som ikke var så greit var at da vi kom fikk vi beskjed om at alle lydopptak var forbudt.

Og etter at den forholdsvis interessante forestillingen var over, fikk vi beskjed om at man også regnet med at vi ville respektere vertskapets ønske om at vi ikke skulle gjengi de navnene som bilene var utstyrt med «for det ville kanskje endre seg underveis» og at vi ikke skulle sitere dem vi snakket med i løpet av formiddagen.

Da blir det ganske spedt.

Ikke kan jeg fortelle hva Dr. Frank Welsch, styremedlem med ansvar for forskning og utvikling, fortalte om kvaliteten på kameraer som er nødvendige for selvkjørende biler, eller hva Klaus Bischoff, ansvarlig for design for Volkswagen, fortalte meg da jeg sa at jeg fremdeles gikk meg fullstendig vill i alle grill-uttrykkene til de forskjellige bilene hans.

Men andre ord, slik jeg ser det, blir det ikke ryddet opp noe særlig i fronten i de neste tre årene heller. Det var nemlig de vi fikk noen glimt av.

Men siden jeg omtrent ikke kan si noe som helst, kan jeg bare avsløre at du vil ikke være i tvil om at GOLF VIII er en Golf – selv om den får en takklinje som heller litt mer bakover enn i dag.

VW 380 var type-koden på den (av en eller annen grunn ble det ikke presisert at vi ikke skulle gjengi den. Antakelig fordi det er komplett uinteressant.)

GTI-en kommer igjen – faktisk i enda mer potent utgave enn det vi er vant til, og siden det ikke var de, men jeg, som sa 200 kW pluss, uten at noen protesterte, kan jeg jo gjengi det. GTI-en var den eneste av bilene vi så denne gangen som fremdeles hadde synlige eksos-rør – to skikkelige runde åpninger.

GTI-en (og av en eller annen grunn, GTD-en) får en helt spesielt lyssignatur foran. Fem små lamper på hver side på frontspoileren der du også finner en tydelig bikube-grill. Disse lysene er montert i diamantform, to oppe, en i midten og to under. Bare dekorasjon, skal ikke erstatte kjørelyset.

Det blir også en stasjonsvogn, den heter VW 382, og også noe med lang akselavstand. All Track skal du også bli servert – alle sammen med et helt nytt interiør.

HMI-arkitekturen er fullstendig ny – var det en som ikke, sa så dette er ikke et sitat – med berøringsskjermbetjening for det hele – også for klima nå.

Men da jeg sa at jeg er ganske lei touch og ser det som en slags triumf for min holdning at de søren ikke har greid å bli kvitt retningsvisere og lysbrytere og en stake for å betjene vindusvisker, pluss 7 + 1 knapp på hver side av rattet, fikk jeg ikke et ganske interessant svar som jeg uansett ikke får lov til å gjengi.

Athletic Excellence var overskriften på den kommende Golfen med følgende underkapitler: Smart Innovation, Strong Character, Dynamic Presence.

Marketing: Sett i gang.

Det som interesserte en av mine kolleger (blant Europas beste motorjournalister!) mest, var når omtrent i 2019 bilen skulle lanseres!

Neste akt var fem SUV-er – for det jo SUV-er det virkelig skal satses på fremover.

Sannsynligvis får jeg lov til å fortelle navnet på den miste, for det har jo vært kommunisert lenge: T-Cross.

Så hadde vi – i stigende rekkefølge – en jeg ikke kan si navnet på som skal debutere i august neste år, men en ren kinesisk modell.

Deretter en som bare var kalt ASUV, som sikkert ikke er navnet, men størrelsen, for den neste het BSUV, og i den sammenheng var det snakk om Atlas som er en eksisterende amerikansk modell som snart skal faceliftes allerede, og om noe som nok kommer og som vi, inntil vi vet bedre, kan kalle Atlas Coupé

Og selvfølgelig var det en kjempe-SUV i den øvre enden, på den samme MEB-plattformen som store fra for eksempel Porsche og Audi og det som enda grommere er. Her settes det ny rekord i innvendig skjerm. Denne er krummet og måler 28 tommer fra øvre vest til nedre øst.

Og bare så du ikke skal tro jeg ikke fulgte med, denne heter VW 536/OEV¬_K. De mindre het for eksempel 216, 316, 326/4 CN_K og 416/1.

Denne siste var altså kalt en SUV Coupé, selv om jeg hadde visse problemer med å se at taket virkelig hellet coupéaktig bakover. ASUV-en hadde derimot helt tydelig Coupé-tendenser, den gleder jeg meg faktisk til.

Men jeg blir litt forvirret oppi det hele. Fem SUV-er med fem helt forskjellige fronter. Noen har en meget distinkt grill, i den andre enden har vi noe utrolig slapt som bare består av noen kromstriper som binder frontlysene sammen.

Hekkene er enda mer varierte, både i profil og når det gjelder for eksempel behandlingen av baklysene.

T-Crossen vinner alle øvelsene, den har en tøff front, hekken har en glass-stripe i hele bredden, og de interiørene vi fikk se viste at T-Crossen var den mest levende. Der var det til og med litt farger slik vi har sett det i Polo og T-ROC.

Til sist sto elbilene for tur. De representerte Freedom of Form, Fresh Design and Concept of Leading new Mobility. (Dette er ikke sitater hr. dommer, dette ble slett ikke sagt, dette sto på skjermen).

Den første som kommer het WV ID 310 (det vil si, den hadde også et navn) og ville ikke vakt spesiell oppsikt om den kom på gaten i går.

Det er selvfølgelig proporsjoner som er litt annerledes, hjulene er den samme dimensjonen som de som sto på konseptet i Paris i fjor, og taket og den store platen bak beholder den gloss-svarte overflaten.

Lysstripe forbinder de to frontlysene, og det er såpass mye luftinntak lavt nede at vi må nesten kunne snakke om en grill.

Men interiøret var kult. Skandinavisk kjølig, med svær pad i midten i tillegg til et display rett i front.

Det var en eller annen som ikke sa at dashbordet ikke var flyttet 120 mm lenger frem i forhold til en konvensjonell oppskrift. Vedkommende sa heller ikke – det bare så slik ut – at volumet i dashbordet nå var så stort at man kunne oppbevare 50 liter der.

Den el-drevne SUV-en gjorde meg også litt interessert. Den hadde ganske tydelige Coca-tendenser langs siden, fikk ikke lov til å beholde det svarte taket, men hadde til gjengjeld et ganske tiltrekkende interiør – så det ut som på en kjapp rendering.

Så kommer det altså en coupé-versjon av denne, og senere en ID Limousine. Stor, cirka fem meter lang, uten B-stolpe.

Og i Genève skal de vise en fireseters konseptbil, helautonom, ikke antydning til noe ratt, og med karosseri i tidens såpekopp-stil med et interiør som hadde passet i en moderne Zeppelin (kompliment!).

Men jeg er redd for at min mest presise observasjon fra denne fremvisningen var at bilene, noen var bare folierte leirmodeller uten interiør, og noen var så å si gryteklare, sto på dekk fra Nexen, Continental, Yokohama, Uniroyal, Pirelli og Bridgestone.

Så kommer dagens sitat, men siden denne kom utenfor selve fremvisningsrommet regner jeg med at det ikke får konsekvenser:

«Hva venter dere egentlig å få ut av dette?» spurte jeg Peik von Bestenbostel. Han er tidligere journalist og sjef for all kommunikasjon for Volkswagen-merket.

«Vet ikke. For oss er dette noe helt nytt. Jeg ser på det som litt rock’n roll», sa han.

Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle at i stedet for rock’n roll kan han fortsatt servere meg Lianne La Havas flere ganger i døgnet. Det kommer jeg ikke til å klage over.

Powered by Labrador CMS