Volkswagen : Morobil fra Osnabrück - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img
1 bilder i galleri
Morobil fra Osnabrück
Nå skal Volkswagen åpne en nisje hvor de møter minimal konkurranse. Men er det i det hele tatt noen kundekrets der?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Volkswagen har bestemt seg for å bygge en cabriolet basert på T-Roc.

Vi har jo sett et par SUV-cabriolet som konsept de siste årene – en som faktisk het nettopp T-Roc i Genève i 2014, og i fjor sto en enda mer åpen som het T-Cross Breze på samme messen. Men jeg forestilte meg i alle fall ikke at noen av disse faktisk skulle realiseres.

Og det kan kanskje være nok entusiaster som ønsker en slik til at de kan bygge 20.000 i året? Det er i alle fall det produksjons-kapasiteten bygges opp til fra 2020, når VW har investert 80 millioner euro i anlegget ved Osnabrück.

For selv om Volkswagen aldri har bygget en SUV-basert cabriolet, så er det rike cabriolet-tradisjoner ved denne tidligere Karmann-fabrikken som strekker seg mer enn 70 år bakover i tid.

Så mange andre er det heller ikke som har erfaring fra SUV-baserte cabrioleter. Eksempler fra nyere tid er Range Rover Evoque Cabriolet, noen år før den lagde Nissan en ganske fullvoksen Murano-basert modell

Og du kan være så heldig at du møter en av dem på norske veier – ifølge OFV ble det registrert 7 Evoque Cabrio på norske skilter i 2017 og 16 i 2015.

I tillegg har vi jo selvsagt klassikere som Defender og Wrangler fra henholdsvis Land Rover og Jeep, pluss at Suzuki med flere har prøvd seg.

– Volkswagen er i ferd med å utvikle seg til et SUV-merke, og T-Roc setter allerede nye standarder i det kompakte segmentet. Med en cabriolet basert på T-Roc, får vi en modell som vekker følelser inn i programmet, sier toppsjef for Volkswagen, Herbert Diess.

Han legger til at han er glad for at produksjonen legges til Osnabrück som har flere tiårs erfaring fra cabriolet-produksjon, og som nå sikrer sin fremtidige eksistens.

SUV-er er viktige for VWs vekst. Med 720.000 Tiguan Tiguan solgt i 2017 er denne blant de ti mest solgte biler i verden, og topp tre blant SUV-ene

Innen 2020 har VW intensjon om å tilby 20 ulike SUV-modeller, og at disse vil utgjøre 40 prosent av alle salg VW gjør globalt.

Volkswagen Osnabrück har i dag 2300 medarbeidere. I fjor bygde de 76.00 enheter på sine samlebånd. Produktene som bygges her er de store SUV-ene Porsche Cayenne og VW Touareg. I tillegg er de ansvarlige for deler av lakkeringen på Skoda Fabia.

Siden Volkswagen Osnabrück GmbH ble etablert i 2011 er det bygget over 280.000 biler der. Men røttene strekker seg altså mye lengre bakover.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: