img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
66 bilder i galleri
Her er Volkswagens nye I.D.
Volkswagens fjerde medlem av den elektriske I.D.-familien er avduket i Genève. Her trengs ingen sjåfør.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Med start i 2020 har Volkswagen lovet å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family».

Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger.

Først ut var kompaktbilen I.D. - i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ, mens tredje modell ut var I.D. CROZZ, en kompakt SUV.

På bilutstillingen i Genève presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien - den selvkjørende I.D. VIZZION.

Selvkjørende
Dette er ifølge Volkswagen fremtidens luksussedan, autonom og stemme- og bevegelsesstyrt. Kunstig intelligens gjør at bilen har læringsfunksjon. Dette er en fremtidsbil som vil frigjøre tid for passasjerene til andre formål.

Volkswagen ser for seg at I.D. Vizzion vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.

Kommunikasjon med I.D. Vizzion skjer via AR-teknologi (augmented reality). Ideen er ifølge Volkswagen at I.D. Vizzion skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende nivå 5 og blir som en privatsjåfør.

Digital sjåfør
Den «digitale sjåføren» tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For alle om bord betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet.

Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.

En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

Matriselys
I.D. Vizzion er utstyrt med helt spesielle lyselementer. Fra en LED-opplyst Volkswagen logo i fronten, til interaktive lys langs siden av bilen, gjennom dørhåndtakene og bakover når bilen kjenner igjen brukerne via ansikts-scanning eller via en elektronisk nøkkel.

Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer.

Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

Volkswagen viser med I.D. Vizzion hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025.

Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne, sier Volkswagen.

Konseptbilen I.D. Vizzion er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster.

Lang rekkevidde
Den 5,11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW (306 hk) og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh. Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og sikrer god stabilitet og en ideell vektdistribusjon.

De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner.

Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Konseptbilen har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).

Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter.

Mål

Lengde:

5.163 mm

Bredde:

1.947 mm

Høyde:

1.506 mm

Akselavstand:

3.100 mm

Sporvidde, foran:

1.660 mm

Sporvidde, bak:

1.660 mm

Dekkdimensjon:

255/30 R 24

Bagasjeromsvolum:

565 liter

 

Motor og ytelser

Elektrisk motor foran:

75kW

Elektrisk motor bak:

50 kW

Systemeffekt:

225 kW

Batterikapasitet:

111 kWh

Rekkevidde (EU; NEDC):

inntil 665 km

Akselerasjon (0–100 km/t):

6,3 sek.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: