-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
De påstår det er plass til fire voksne på innsiden av dens 2585 millimeters lengde. Og 1295 mm bredde. Og dens 1560 mm høyde når du har trukket fra 140 mm bakkeklaring.
Kanskje – hvis det gjaldt en konkurranse om plass i Guinness – nødig ellers.
Men her har i hvert fal japanske Fomm forsøkt å få maksimal innvendig plass ut av mål og vekt (445 kg) som gjør at den kan plasseres i den stadig mer populære L7e klassen – et sted mellom motorsykkel og bil.
Den ser underlig ut, med en front som ser ut som makeupen man bruker i et Kabuki-drama, men her hører det også med til historien at kabuki også kan være avledet av verbet kabuku, som betyr å være eksentrisk.
Og det stemmer, for det er den.
For eksempel skal den være bygget såpass tett at dersom det skulle bli en flom, vil den kunne flyte og bevege seg (litt) i vannet.
Bare å komme på noe sånt …
Men skal vi lete etter fornuftbiten, kan vi for eksempel nevne at det bare er totalt 1600 deler her. Denne forenklede konstruksjonen gjør at de også tilbyr seg å sette opp mikrofabrikker på de lokale markedene. Den første skal opp i Thailand.
Batteriene lades opp fra vanlig veggplugg, det tar 6 timer å full-lade dem, men det kan også settes opp byttestasjoner, og da tar det bare fem minutter å veksle til en stappfull batteripakke.
Brems og gass sitter under rattet – da blir det litt bedre plass på gulvet. Og 10 kW motoren sitter i hjulet, da blir det enda bedre plass. Det sies 85 km/t og 160 kilometer rekkevidde.
Men det stopper ikke der. De har nemlig ambisjoner også, for de viste prototypen på en scooter som var virkelig stygg. Med halvparten av bilens batterikapasitet, som var på 12 kW, og med motor i begge hjulene, på til sammen 7,5 kW.
Men den lille prototypen på en mikrosportsbil kunne jeg tenke meg. Uten rute, helstøpt barchetta-form og ikke mer enn 3300×1490×1225mm.
20 kW motor, men de sa ikke noe om vekt. Uansett vil det bli en livlig krabat i bytrafikk-tempo og det skal mye til at det ikke går an å bygge inn gode kjøreegenskaper – for bytrafikktempo.
Er ikke dette akkurat noe vi mangler på bybil / elbilmarkedet i dag?
Nettopp i håp om å få frem dette sportskonseptet ønsker jeg allikevel Fomm lykke til og alt godt.