-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Eksplosivt elbilmarked
Det er ingen som slår Norge på markedsandel for elbiler, men når det kommer til rent volum blir vi mikroskopiske sammenlignet med verdens største bilmarked.
Med seks hundre tusen elbiler i 2017 står Kina for nesten halve det globale salget av slike. Men når det samtidig selges 27.875.626 biler med bensin- eller dieselmotor, blir andelen elbiler likevel ikke mer enn på to prosent. Hos oss var den på over tjue prosent.
Utviklingen har ifølge Focus2Move vært formidabel de tre siste årene. Det ble registrert 190.239 elbiler i 2015, 351.504 i 2016 og altså hele 600.174 i 2017. Det tilsvarer markedsandeler på henholdsvis 0,77, 1,27 og 2,11 prosent.
Lokale produsenter står for så godt som hele salget. Eneste utlending på Topp 10-lista er Tesla på en beskjeden tiendeplass.
Øverst troner merker som BYD, Baic, Zotye, Zhi Dou og Chery – de to første hver med salg på over hundre tusen elbiler.
Brukket ned på modeller ser topplisten slik ut:
- BAIC EV 180
- Zhi Dou D2 EV
- BYD Song PHEV
- Jac i EV 6S
- Chery eQ
Kilde: Focus2Move.com