-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Citroën C3 Aircross
Den er jo søt, da. Med sjalusi-grafikken på bakre sidevindu, små dryss av oransje for å bryte opp den overraskende smakfulle gråfargen, og et ansikt som lyser opp i hverdagen. Og det er før jeg i det hele tatt har åpnet døren.
Når jeg gjør det, blir jeg møtt av lyse seter med grovt mønster, og nye oransje smådetaljer. Også på dashbordet finner jeg det samme stoffet, og hele interiøret oser av vennlighet.
Alt fra de runde detaljene på luftedysene, til det spesielle håndbrekket. Instrumenteringen er lettlest og pen – selv om kanskje Hyundaien vinner på det punktet – og head-up display er faktisk noe vi finner i alle de tre testbilene.
Det skal ikke mange minuttene til før også setene i C3 Aircross får sin hyllest. De er komfortable som en gammel sofa, men gir likevel nok støtte til å ikke oppleves som svampete.
Komfort-konge
Kjøreegenskapene til C3 Aircross følger i samme spor. Her er det lagt stor vekt på komfort, en herlig anti-bevegelse mot alle biler som absolutt skal ha sports-ditt og sports-datt. 1,2-liters-motoren oppleves som mer stillegående og myk enn den noe mindre motoren i Hyundai Kona, selv om begge er 3-sylindrede.
Noe av komforten ligger i den lette styringen. Veldig fin i byen, men på landeveien blir det litt mye korrigeringer på rattet.
Det største ankepunktet mot C3 Aircross er hovedskjermen midt i dashbordet. Fint integrert, men tanken om å putte så å si alle funksjoner inn på skjermen, fungerer ikke så bra i praksis. Den responderer til tider veldig sent, og selv noe så enkelt som justering av temperatur må gjøres via touch-skjermen.
Den har riktignok stilren grafikk, men det skjuler ikke det faktum at menystrukturen er ulogisk, og det å finne riktig innstillingsmeny krever mye leting og mange trykk. Det er ikke med på å senke pulsen, slik resten av bilen legger opp til.
Bonuspoeng får Citroën sammen med Hyundai for at de kan utstyres med trådløs mobillader, men koppholder, det har Citroën glemt å finne plass til.
LES VIDERE:
- Innledning
- Citroën C3 Aircross
- Hyundai Kona
- Opel Crossland X
- Vårt valg
- Testdata og poeng