-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Problem for bilselger, men hva med kunden?
Norges BilbransjeForbund har nå lagt ut gode råd til sine medlemmer om hvordan de skal ta forbehold for kommende prisøkninger – som ingen kjenner i dag. Men hvor er rådene til kundene?
«I skrivende stund er det fortsatt stor usikkerhet omkring hvordan ny kjøresyklus (WLTP) vil slå ut på beregning av engangsavgiften, skriver NBF til sine medlemmer.
«Det er imidlertid ganske sikkert at den vil medføre en økning på en del modeller – hvilke er umulig å si per nå. Dette kan bety at avtalt pris vil kunne øke betydelig i perioden mellom bestilling og levering/betaling. I kjøpekontrakten har du mulighet til å ta høyde for økningen."
Les Jon Winding-Sørensens hyllest til myndighetene
«Salgs- og leveringsvilkårene i NBFs forbrukerkjøpskontrakt pkt. 3 regulerer tilfeller der blant annet engangsavgiften økes. Kjøper må i slike tilfeller akseptere en økning på 6 prosent i forhold til avtalt pris. Utover dette kan kjøper som hovedregel gå fra avtalen. Unntatt er tilfeller der bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner eller leveringstiden er lengre enn 6 måneder.
«Innføringen av den nye kjøresyklusen vil, etter det NBF p.t. kjenner til, kunne bety at bilmodeller vil få økninger i engangsavgiften som kan gå utover de 6 % NBFs kjøpekontrakt tar høyde for.
«Dersom bilforhandler mener at denne standardpassusen i NBFs kjøpekontrakt ikke er tilstrekkelig for å dekke opp eventuell avgiftsøkning, vil det måtte gjøres en ekstra påtegning på kjøpekontrakten. Enten som et vedlegg eller under punktet særlige merknader på side 1 i kjøpekontrakten.
«NBF vil ikke gi noen anbefaling om på hvilket nivå man bør legge seg. Den enkelte forhandler eller forhandlernettverk må gjøre selvstendige vurderinger som eksempelvis tar hensyn til fordeling av kundes og egen risiko, hva en måtte synes er rimelig å kreve av kunde, omdømmehensyn etc. Uansett er det viktig å informere kunde så godt som mulig omkring den usikkerheten som foreligger.
«Da denne situasjonen vil være forbigående, vil NBF ikke endre pkt. 3 i kjøpekontrakten. Erfaringsmessig vil det også ta for lang tid å gjøre endringen hos IT selskapene vi har avtale med. Vi mener også det bør være opptil den enkelte forhandler eller forhandlernettverk å beslutte hvilket nivå man eventuelt finner det forsvarlig å legge seg på.»
Da vet i hvert fall forhandlerne litt mer.
Kundene aner imidlertid ingenting – og det er foreløpig påfallende få råd om hvordan en kunde kan sikre seg mot ventet – men ukjent – prisøkning.