Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero

Jaguar E – for Elektrisk

Hvorfor i all verden, er det opplagte spørsmålet! Jaguar reiser til Pebble Beach og har med seg en nesten 60 år gammel bil som de har satt en moderne elmotor i. Hvorfor i alle dager?

Publisert Sist oppdatert

Jeg syntes det var helt i orden i fjor da Jaguar Classic fortalte at de skulle bygge opp 10 E-Types til som-ny standard.

Slik innsats fra den opprinnelige produsenten hjelper på en ting: det senker inflaterte auksjonspriser, og det kan ikke være annet enn bra for dem som er glad i biler og ikke bare tenker verdiøkning.

Og hvis noen hadde fortalt meg om et program der en eller annet sveiset opp rustne E-Typer og samtidig la turboladede V-åttere oppi – gjerne amerikansk jern – ville jeg sikkert applaudert (akkurat som om det betyr noe, hva jeg gjør), for den erfaringen jeg har med E-Typer er at jo flere hester, jo morsommere er de.

Og greit nok det – en V-tåller er og blir en V-tåller – men Jaguars var kanskje ikke den mest vellykkede av akkurat den familien. Gi meg XK-rekkesekseren hvilken dag som helst.

Men nå dukker det altså opp med en klassisk E-Jag med elmotor!

Morsomt nok som 13 kilometers bryllupsbil når nummer seks i arverekkefølgen til den britiske kronen gifter seg med en amerikansk TV-skuespiller.

Selv om det egentlig ikke var noe morsomt det heller, når man kjenner historien til akkurat den bilen:

Den tilhørte egentlig Toby Grafftey-Smith, den mest produktive låtskriveren i Jamiroquai i de ti årene frem til han forlot gruppen i 2002. Akkurat som sjefen selv, Jay Kay, var han en klassisk-bil-kjenner og -nyter og eide blant annet denne Jaguaren. Fabrikken kjøpte den tilbake fra ham i fjor, noen uker før han måtte gi efter for en seks års kamp mot kreft.

Jeg venter ikke at den nye eieren skulle spurt den gamle om de kunne få lov til å gå løs på juvelen, men jeg tror ikke Toby Smith (som det står i kreditten på låtene) ville syns det var noen god idé å gjelle dette potente dyret.

Og jeg tror heller ikke jeg er alene om å spørre om hvorfor i all verden?

E-Typen representerer Jaguar på sitt aller beste da verden – og vi – var dumme og syntes fri fart og fri eksos (nesten) var fantastisk.

I dag vet vi annerledes og hedrer ny kunnskap med nye produkter, men det er vel ingen som vil erstattet torven på alle takene på Folkemuseet med solceller fordi det er mer miljø-rasjonelt?

Jaguar har altså gjort det, tatt et CO2-spyende ikon og gjort det fullstendig harmløst. Som en kastrert hannkatt.

Og ikke bare det, de sier de skal produsere noen eksemplarer av den. Med de samme modulene som Range Rover bruker i sin hybrid, når 40 kWh-batteriet til Jaguaren bygges.

Det ligger der hvor motoren opprinnelig å, mens 190 kW-motoren tar opp plassen der den opprinnelige firetrinns girkassa lå.

De som til slutt behersket den opprinnelige Moss-kassa vil huske en grad av vanvittig følelse av suksess som en silkemyk el-drivlinje aldri kan erstatte.

Jeg er sikker på at Jaguar også kan skryte på seg noen aks- og toppfart-argumenter – men aldri noe som er i nærheten av den opprinnelige følelsen av å kunne fly gjennom Europa og vite at man kunne gruse alt man kom over – til en tidel av prisen.

(Og dersom du ikke klarte å kjøre fra den Ferrarien du av og til kom over, kunne du være sikker på at den hadde hatt mekanisk sammenbrudd over neste bakketopp. Det eneste du kunne sammenlikne med var en Porsche 356 – men den så jo aldri så rå ut.)

E-Typen var en genial bil, som nå blir dratt ned i en miljø-alibi-søle av dimensjoner.

Og ikke er det snakk om en tidel av noe som helst heller. Er du heldig finner du en brukbar E-Type rest til en halv million kroner. Bruk en halv til, så har du noe som lar deg forstå hva dette egentlig dreier seg om.

Men nå snakker vi rundt 3 mill. for at du skal få en «nybygd» E-Type Zero (bare kjenn på navnet – høres ut som en slapp Cola) fra fabrikken.

Jeg tør ikke tenke på hva som vil skje når den politisk korrekte mangemillionæren tar imot sin nye EZero og oppdager at det ikke er servostyring. Han må faktisk bruke muskler.

For en nedtur, klassisk-hylsteret med miljøalibi er ukjørbar!

Spørrumei syns jeg heller at Jaguar burde konsentrere seg om å levere ut I-PACE til alle norske forhandlere som trenger den desperat for å overleve dette året også – heller enn å jåle seg til med en kvasi-klassiker for Pebble-publikummet.

PS!
For å illustrere hvor alvorlig Jaguar tar klassiker-røttene sine. Her er et utdrag av pressemeldingen som forteller om dette nye vidunderet:

«Den klassiske Jaguar E-TYPE har skiftet ut V6-motoren med en elmotor på 220 kW og et batteri på 40 kWh. Og den klassiske bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på under 7 sekunder. Det er nesten det samme som originalen med V6-motor».

Ikke si at det er nerdete å vite at klassisk Jaguar aldri har sunget i noen V6-takt. Rekkesekser ja, men V6! Hallo!

Powered by Labrador CMS