Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Peugeot e-Legend Concept

Fremtid - med tilbakeblikk

Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.

Publisert Sist oppdatert

e-Legend er navnet på den vakre konseptbilen som har klare linjer tilbake til Pininfarina-designede Peugeot 504 Coupé som debuterte i 1969.

– Vi hadde ikke til hensikt å re-designe 504 Coupé, sier designsjef Gilles Vidalle. – Vi ville bare demonstrere at fremtiden også kan være spennende. Det fins aspekter og detaljer som knytter den til klassikeren, men den er ikke ment å være en neo-retro.

Detaljer som knytter de to modellene sammen, i tillegg til coupéformen, er modellbetegnelsen på det buede panseret, sort trim nederst på takpillaren, knivskarpe støtfangere og proporsjonene som tydelig signaliserer at dette er en sportscoupé med langt panser.

Fremtidskonseptet har selvsagt autonome egenskaper, men det kan også kjøres manuelt.

Man kan velge mellom to autonome modi, SOFT som prioriterer avslappende komfort for de ombordværende der den digitale informasjonen på bilens mange skjermer begrenses til et minimum.

Innstilt på SHARP blir miljøet et helt annet. Her dukker det opp store skjermer og en mengde tilkoblingsmuligheter som lar passasjerene bedrive sine aktiviteter på sosiale nettverk, sjekke kalendere, skrive mailer etc.

Felles for de autonome innstillingene er at ratt trekker seg tilbake og avdekker en 49-tommers buet skjerm. Seteryggene bøyes lett bakover for å gi en mer komfortabel sittestilling. De viktigste kontrollorganer blir likevel tilgjengelige via senterkonsollen som er integrert i førersetet.

Man kan også velge mellom to manuelle modi. LEGEND er cruising mode der alle betjeningsorganer og instrumenter man kjenner fra 504 Coupé er rekonstruert i digital utgave. BOOST gir dynamiske kjøreegenskaper takket være en kraftig elmotor.

Peugeot presenterer sin nye teknologipartner Houndify gjennom e-Legend Concept. De sørger for en stemmestyrt personlig assistent som bistår under autonom kjøring.

Med enkle kommandoer kan «sjåføren» endre kjørestil, høre på sin favorittmusikk eller til og med åpne de elektrisk styrte dørene.

Systemet er foreløpig tilpasset 17 språk, og det skal gradvis implementeres i Peugeots produksjonsmodeller i løpet av de neste to årene.

Focal er partner på den akustiske fronten, og deres oppgave er å sørge for optimal lyddistribusjon for hver enkelt passasjer.

For eksempel kan anlegget sende navigasjonsmeldinger til føreren mens sidepassasjeren nyter musikk og barna i baksetet er opptatt med sine spill eller filmer.

Nå er e-Legend selvsagt et rent konsept som aldri vil realiseres, men dimensjonene er realistiske med en lengde på 465 cm, en bredde på 193 cm og en høyde på 137 cm over en akselavstand på 269 cm.

Selvsagt er den utstyrt med 100 prosent elektrisk drivlinje. Batteripakken har en kapasitet på 100 kWt og gir en potensiell rekkevidde på 500 kilometer etter WLTP-protokollen. Med hurtiglading skal du kunne «fylle tanken» på 25 minutter – også via induksjon.

Motoren byr på 800 Newtonmeter og en samlet effekt på 340 kW (462 hk) som fordeles til alle fire hjørner. Null til hundre på under fire og toppfart på 220 km/t burde dekke det daglige behovet.

Powered by Labrador CMS