Alfa Romeo : Alfa bobler av overskudd - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg er litt betenkt. Alfa kalte den store SUV-en for Stelvio. Oppkalt etter Stelvio-passet, selvfølgelig, for det er et slikt pass en Alfa Romeo-fører skal glede seg over å kjøre.

Så viser de en ny SUV, riktignok i såkalt konseptformat – men her er det ikke tvil om at den skal bygges. Den skal bare få vindusspylere og fem, i stedet for fire seter, så er den klar.

Men siden dette er en liten Stelvio har de døpt den Tonale. Som ikke har noe med musikk å gjøre – denne er oppkalt ette Tonale-passet. Som også er en krevende løype som fort avslører mangler i den dynamiske avdelingen. Men denne er altså nesten 1000 meter lavere enn Stelvio, med «bare» 1884 meter.

Og så tenker jeg – hva i all verden skal de da finne på når det skal sette navn på den tredje, og virkelig kompakte, SUV-en som sikkert vil komme en gang.

Det finnes noen fantastiske bakker rundt Torino som ikke går opp til mer enn 800-1000 meter, men ikke med så klingende navn som disse to.

Jeg er sikker på de finner en løsning.

Det har de i hvert fall med Tonale. Penere enn storesøster, med nydelige detaljer som 21-tommers telefonskive-felgene hentet fra 33 Stradale på 60-tallet, frontlys som Brera og et interiør som i første rekke er fører-orientert.

Her har vi en utvikling av Giulia/Stelvio tankegangen, med mye mer infotainment-skjermer og hel-digital instrumentering.

Og så avslører DNA-bryteren den nyheten som i hvert fall Norge er interessert i. For den eneste stillingen som beholdes fra gammelt er N, som står for Normal.

D’en betyr ikke lenger Dynamisk, men Dual Power – her kan du kjøre på både forbrenning og strøm, og A står ikke lenger for all-vær, men Advance-E – med andre ord, bare strøm.

Denne bilen skal nemlig få en av plugin-pakkene som i dag brukes hos Jeep. Kanskje den Renegade PHEV som også debuterte her? I så fall snakker vi 236 hk.

Roberta Zerbi, Alfas Europasjef nektet å si noen om hva som skulle ligger under. «Vi ser på de plattformer som finnes i gruppen», sa hun. Men hun sa også at Tonale var starten på å bygge seg ut av 150.000 biler/år-sumpen og å nå Sergio Marchionnes mål om 400.000.

Med blant annet enda en SUV, en ny GT4 og en ny 8 C har vi biler som møter 80 % av de europeiske kundene, sa hun og regnet med at de ville være der i 2024.

Og når kan vi da vente den første, Tonalen?

Ikke noe ble sagt, men jeg regner med slutten av neste år. Pris? Se på X1 og Q3, trekk av 10 prosent i kroner og legg til 20 prosent i moro.

Dette var imidlertid bare litt av FCA-morgenen, for da ble alle på Alfa-standen dratt bortover mot de nydekorerte Quadrifoglio-modellene, en Giulia og en Stelvio som har fått samme grafikk som Formel 1-bilene.

Nye Sparco-seter og den samme gode 2,9-literen og en del innvendige endringer så du skal føle at du sitter i «firmabilen» til Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen – for det var selvfølgelig de som var ankommet og tok oppmerksomheten bort fra Tonalen.

Og da var det bare å rusle over til Fiat. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: