Kia : Her er Kias nye crosser - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Kia nøyer seg ikke med kombi og stasjonsvogn i Ceed-familien. De har allerede en sportslig Proceed, og nå går de i den andre retningen og lanserer en crossover. De siste som gjorde noe tilsvarende var vel Ford med sine Active-utgaver av Fiesta og Focus, men oppskriften er velbrukt av mange produsenter i en årrekke.

Ifølge Kia kombinerer XCeed de praktiske egenskapene til en SUV med sporty design og engasjerende kjøreegenskaper.

– Nye XCeed kommer for salg mot slutten av året, og vi gleder oss til å introdusere den på det norske markedet. Tidlig neste år kommer varianten med ladbar hybrid drivlinje, røper Irene Solstad, Kia-sjef hos den norske importøren Bertel O. Steen.

Kompaktklassen er nest største segment i det europeiske bilmarkedet, og det er denne fristende kaken Kia nå ønsker å sikre seg en større del av ved å fylle nok en nisje.

– Det er økende etterspørsel etter biler som er mer dynamiske enn de tradisjonelle SUV-ene, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper. Men kundene vil ikke kompromisse på de praktiske egenskapene en større bil gir. Nye XCeed møter disse behovene, sier Emilio Herrera, sjef for Kia Motors i Europa.

XCeed er designet på Kias designsenter i Frankfurt og er ifølge Kia mer dynamisk enn de høyere konkurrentene, og skiller seg klart fra resten av Ceed-modellene med et mer kupé-aktig utseende.

Sammenlignet med femdørs Ceed er crossoveren strukket med 85 millimeter, den er et par centimeter bredere og rundt fem centimeter høyere. Dermed plasserer den seg mellom femdørsutgaven og stasjonsvognen.

Målene er 440 x 183 x 148/149 cm (høyde avhengig av dekk felger). Akselavstanden er identiske 265 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 426 liter, og med baksetene nedslått laster den 1.378 liter.

Interiøret er en videreføring fra Ceed-modellene, med en midtkonsoll orientert mot fører, og en stor infotainment-skjerm som preger dashbordet.

Kia lover praktisk innredning med seter som kan splittes 40:20:40, bagasjeromsgulv som kan stilles i to posisjoner, og elektrisk bakluke med håndfri funksjon.

XCeed kommer selvsagt med alle de førerassistent- og sikkerhetssystemer du ønsker deg, enten som standard eller tilvalg. Lane Following Assist (LFA) blir tilgjengelig, autonom kjøring på nivå 2 som kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring.

For å sikre at XCeed har den komfort og de kjøreegenskapene som er foretrukket av europeiske sjåfører, er bilen ifølge Kia testet på et bredere spekter av underlag og i mer varierte værforhold enn noen annen modell de har utviklet i Europa.

XCeed har et annet chassis-oppsett enn de andre variantene av Ceed, og Kia fremhever de dynamiske egenskapene i forhold til en typisk familie-SUV.

Ved lansering kommer XCeed med tre ulike turbo bensinmotorer med fra 120 til 204 hestekrefter samt to dieselvarianter med 115/136 hk.

Tidlig neste år kommer en 48V Mild hybrid, samt en Plug-in Hybrid, modeller som bør bli attraktive i Norge.

Produksjonen starter i tredje kvartal på Kias fabrikk i Slovakia hvor XCeed skal dele produksjonslinje med de øvrige Ceed-modellene.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: