-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mini Cooper (R56)
Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
Først publisert i Bil 10-2018.
Historikk
Mini-navnet har naturligvis lang historikk, helt tilbake til en brilliant idé av konstruktøren Alec Issigonis. Men for å holde det enkelt, kan vi heller spore Mini-historikken tilbake til årtusenskiftet. For det er faktisk nesten tjue år siden den første BMW-baserte Mini-modellen kom.
Sent på året i 2000 dro BMW duken av nye Mini. Den hadde trekk fra den originale 50-talls-Minien, men hadde samtidig vokst i alle retninger. Ikke unaturlig for så vidt. Derimot beholdt BMW den opprinnelige Mini-ens forhjulsdrift – noe som slett ikke var åpenbart, basert på en del tidligere moderne Mini-konsepter.
Generasjon to av moderne Mini kom i 2006, og utseendemessig er den veldig lik forgjengeren. Den beholdt blant annet det særdeles upraktiske sentermonterte speedometeret, men heldigvis også de lekne kjøreegenskapene.
Kvalitet
Det er en ting Mini har til felles med Mercedes G-wagen, og det er noe man fort legger merke til bak rattet: Det er veldig mange flere insekt som treffer frontruta enn i andre biler. Grunn? Den er veldig bratt, så luftstrømmen tar ikke med seg insektene over ruta; de klasker rett i. Kanskje er dette grunnen til at Dekra nevner høyt antall tilfeller steinsprut for Mini også? Sprukne frontruter i hvert fall et «problem» med Mini.
Cooper S-modellene kan slite med registerkjedet. Hyppig oljeskift, og jevne påfyllinger (til maks-nivå) kan forhindre trøbbel. I 2010 kom en ny motor til Cooper S-modellen, kjent som N18. Denne går for å være langt mer pålitelig enn den tidligere N14-motoren. En annen kjent utfordring er bensinpumpa. Lite å gjøre annet enn å bytte når den ryker.
Andre problemer Mini-eiere melder om, er rasling i interiøret. Sjekk også lyktene for fukt – et kjent problem, ifølge Dekra.
Drivlinje/karosseri
Mini med minste motor heter Mini One. Den er beskjedent motorisert (95 hk), og jeg vil anbefale å finne en Cooper-modell i stedet. Stylingelementer løfter det visuelle, og med 120 hestekrefter er den 1065 kilo lette bilen ganske så artig. Cooper S med 175 hester (184 i den oppgraderte N18-utgaven) er en skikkelig lommerakett, mens en egen John Cooper Works er hysterisk morsom, men også veldig stiv.
Diesel-motorer er også tilgengelig som enten One D eller Cooper D – men bak rattet i Mini trives man best med bensinmotor under panseret.
En klassisk Mini er tredørs, men denne generasjonen Mini ga liv til en rekke andre karosseriformer. Den mest åpenbare er Mini Clubman – den stasjonsvognaktige doningen med selvmordsdør på passasjersiden for baksetene og to-delt bagasjedør bakerst.
Mini Countryman og senere Paceman dukket opp som crossover-alternativ, og for å komplettere det hele gikk Mini bananas med en Roadster-versjon og en Coupé-versjon – begge ekstra trange utgaver av en allerede liten bil. Vårt tips: Gjør det enkelt, og gå for en ordinær tredørs, eventuelt den vanlige kabriolet-versjonen.
Sikkerhet
***** (fem stjerner)
Mini ble testet av Euro NCAP i 2007, og gav den lille bilen fem stjerner. Voksne i forsetene satt trygt i en Mini, men knær og lår var utsatt i en frontkollisjon, kunne organisasjonen konkludere med. Faktisk var det i sidekollisjon Mini fremsto som best. Fotgjengersikkerheten var det ikke så viktig med – den scorer jevnt over blodrødt i NCAP-rapporten.
Odd Erik Skavold Lystad
+/-
+ Mye kjøreglede
+ Kompakte dimensjoner
+ Godt utvalg av motorer
- Trang i baksetene
- Trøbbel med Cooper S
- Steinsprut og insekt i frontruta
Tilbakeblikk
Bil 12/2006
De fleste må se to ganger for å oppdage at dette er en splitter ny bil. Fortsatt har den et hjul i hvert hjørne, et blidt ansikt og runde former. Mer metall og mindre glass er en grei oppskrift på økt sikkerhet og mindre støy.
Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk i interiøret. Borte er den billige plasten, nå er det kvalitet på nivå med det du forventer å finne i en tysk kvalitetsbil. Mini har ingen grunn til å skjemmes når den møter større familiemedlemmer fra Bayern.
Bruktbilutvalg
Det er i skrivende stund rundt 150 Mini-er av denne årgangen til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no (tredørs og kabriolet). Det er fullt mulig å finne en bil til rundt 50.000 – men da er det kanskje bedre å gå for en fin første-generasjon. Ved rundt 75.000 begynner de interessante eksemplarene å dukke opp.
Konkurrentene
Audi A1
+ Mer praktisk, mer moderne
- Fortsatt trang, lite sjarmerende
Fiat 500
+ Veldig søt, grisegøy Abarth
- Liten, ikke feilfri
Smart fortwo
+ Ekstremt kompakt, vekker oppsikt
- Rar girkasse, mange kompromisser