-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Morsomste Macan fornyes
Det har vært litt tynt i modellrekkene til Porsche i år. Men det drypper stadig inn nye modeller.
Den norske Porsche-organisasjonen har fortsatt ekstremt lange ventelister for Taycan – rundt 2800 biler – men den får de ikke konvertert til salg før et godt stykke inn i 2020.
Da er det godt at en ny Macan er på vei inn som en ventepølse. De to rimeligste modellvariantene er allerede på plass i markedet, mens Macan Turbo debuterer i Frankfurt. Den kommer neppe til å gjøre de store utslagene på statistikken.
Macan har vært på markedet siden 2014. Den gjennomgår nå en midtlivsoppdatering. Toppmodellen Macan Turbo er foreløpig siste variant ut.
Den tidligere 3,6-liters V-sekseren er erstattet med en ny 2,9-liter – den samme som allerede brukes i Panamera og Cayenne – med begge turboladerne plassert i V-en mellom sylinderrekkene.
På tross av mindre slagvolum har den nye motoren hele 440 hestekrefter, 40 mer enn forgjengeren, og et dreiemoment på 550 Newtonmeter i området 1800-5600 omdreininger.
Syvtrinns PDK dobbelclutch girkasse og firehjulsdrift er standard, og med så mye effekt er det ganske imponerende at Porsche oppgir et forbruk på rundt literen – riktig nok basert på NEDC-korr-syklusen.
Macan Turbo leveres med et nytt bremsesystem (PSCB) som ifølge Porsche matcher de dynamiske kjøreegenskapene. PSCB kjennetegnes av høyglans bremseskiver og hvite calipere. 20-tommers felger i turbo-design er standard på Macan Turbo.
Andre detaljer som skiller Turbo fra de øvrige Macan-modellene er fronten med de store luftinntakene, samt standard LED-lysene inkludert Porsches dynamiske lyssystem (PDLS). Sideskjørt og Sport Design speilhus er lakkert i bilens karosserifarge.
Den faste hekkspoileren med dobbel vinge er en annen spesialitet for Macan Turbo, og selvsagt sportseksosanlegget med to doble blanke enderør.