BMW X3: Nok en ladbar BMW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Nok en ladbar BMW
Snart er BMW klar med nok en ladbar hybrid. Denne gangen dreier det seg om en populær SUV.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

BMW X3 xDrive30e er betegnelsen på nykommeren som settes i produksjon fra desember og er på plass i markedet våren 2020.

Den blir tredje X-modell med plugg og firehjulsdrift etter X5 (som er klar i andre generasjon med vesentlig økt rekkevidde) og lillebror X1

Siden elmotoren er integrert i girkassen har bilen automatisk firehjulsdrift ved behov også når man kjører på ren eldrift.

I tillegg blir X3 i løpet av 2020 første BMW som tilbys med tre alternative drivlinjer – fossilmotor, som hybrid og som elbil når produksjonen av sistnevnte starter i Kina neste år

Den nye X3-varianten får en elektrisk rekkevidde på snaue fem mil – BMW oppgir 46-41 km basert på WLTP.

Bilen får en samlet effekt på inntil 292 hestekrefter, et dreiemoment på 420 Nm og har et oppgitt snittforbruk på 0,22-0,28 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 49-64 gram per kilometer.

Bensinmotoren er en 2,0-liter med TwinPower Turbo-teknologi som alene yter 184 hk. I tillegg supplerer elmotoren 80 kW (109 hk). X3 xDrive30e gjør 0-100 på kjappe 6,1 sekunder og har en toppfart på 210 km/t (135 km/t i elmodus).

Ifølge BMW er batteripakken på 12,0 kWt brutto basert på det siste nye på teknologifronten. Batteriene er plassert under baksetet mens bensintanken er plassert oppå bakakselen.

Det medfører at man «mister» 100 liter i bagasjerommet som likevel har en kapasitet på 450 liter, 1500 når baksetene legges ned.

Den ladbare hybriden blir rimeligste modell i X3-familien med en prislapp på 621.900 kroner, 18.000 rimeligere enn 20d og hele 42.000 under 20i som begge har vesentlig mindre effekt.

Det er med andre ord liten tvil om at dette er modellen som vil toppe X3-salget i Norge – i alle fall frem til den hel-elektriske lanseres.

Til slutt tar vi med at den ladbare hybriden kan dra hengere på inntil to tonn – jeg vet det er viktig for mange av dere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: