Peugeot 2008: Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020
Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Selv om PSA med Opel innlemmet får fire nye elbiler i løpet av første halvdel av 2020, er det likevel én av dem som er mye viktigere enn de tre andre: Peugeot e-2008.

Nordmenn som resten av Europa elsker SUV. SUV-ene står så langt i år ifølge OFV for 36 prosent av det samlede personbilvolumet.

Hos Peugeot utgjør de tre SUV-ene 3008, 5008 og 2008 hele 71,2 prosent av volumet i 2019, ned fra 75,9 prosent på samme tid i fjor. Kun 2008 blir batterielektrisk.

Elbilene kan komme til å stå for 50-60 prosent av det norske bilsalget i 2020.

Da sier det seg selv at e-2008 er midt i blinken.

Dette er nøkkeldata om e-2008:

  • Pris fra 286.600 kroner pluss frakt/levering.
  • GT Line til 313.600 kroner blir trolig volummodellen.
  • Deler plattform med diesel/bensinutgaven.
  • 4,30 meter lang.
  • Samme motor/drivlinje som i elektrisk Peugeot 208, DS3 og Opel Corsa.
  • Ytelse: 136 hk, 260 Nm.
  • Batteri: 50 kWh.
  • Rekkevidde: 320 km WLTP.
  • Hurtig/hjemmelading: 100 kW/7,4 kW (11 kW trefas).
  • Bagasjerom: 434 – 1467 liter.
  • Bilvekt: 1455 kg.
  • Kan ikke trekke tilhenger, men tar taklast.

Selv ikke e-2008 er uten konkurranse:

  • VW ID.3 (trolig vinner i 2020. Dyrere og bedre rekkevidde enn 2008)
  • VW e-Golf (kort rekkevidde, aggressivt priset, sterk merkevare)
  • Nissan Leaf (annen biltype, større, kortere og lengre rekkevidde)
  • Hyundai Kona (mindre, omtrent samme pris, lengre rekkevidde)
  • Hyundai Ioniq (større, mer konkurrent til Nissan Leaf)
  • Kia e-Soul (kortere og lengre rekkevidde, leveringsproblemer)
  • Kia e-Niro (lang rekkevidde og leveringstid, dyrere)

Mens stadig flere bilprodusenter velger egen plattform for de batterielektriske bilene, mener Peugeot at volumet fortsatt er så lite at det mest fornuftige er å benytte felles plattform med fossilbilene.

Felles plattform gir noen opplagte utfordringer når en stor batteripakke skal på plass. Peugeot har i alle sine fire elbiler valgt å dele opp pakken og plassere elementene der de er til minst hinder.

Løsningen koster mer å produsere enn om batteriene legges i en flat pakke i bilens bunn, men i 2008 hindrer de ikke anstendig plass inne i bilen. Siden bilen strekker seg til 4,30 meter, er det greit med plass også i baksetet.

Bagasjerommet med todelt gulv laster fra 434 liter med baksetet i bruk og bagasjeromshyllen på plass til 1467 liter når maksimalt volum utnyttes.

Innvendig plass og bagasjerom i den elektriske utgaven avviker ikke fra plassen i bensin- og dieselvariantene.

Noen vil se på det som en fordel. Bruk av felles plattform betyr også å fylle «motorrommet» med tekniske komponenter. En litt annen organisering ville gitt plass til et eget ladekabelrom. Nå blir i stedet kablene liggende løse og slenge i bagasjerommet.

Bagasjerommet har heller ingen kroker å henge fra seg handleposer på, slikt Skoda er så god på.

Akkurat som sine fossile brødre trekker e-2008 på forhjulene. 4x4 står ikke i et fremtidig 2008-program. e-2008 kan heller ikke trekke tilhenger, men feste for takrails ligger i standardpakken på alle varianter med unntak av den rimeligste.

Fire utstyrsnivåer følger e-2008: Active, Allure, GT Line og GT. Importøren tror GT Line blir volummodellen.

Det beste med 2008 er hvor morsom bilen er på veien og hvor komfortabel den er både å sitte i og kjøre. Nettopp hvordan plass, pris og komfort spiller sammen mener jeg at gir e-2008 potensial til å bli en av bestselgerne i 2020.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: