13-åring bak rattet – fullt lovlig - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
13-åring bak rattet – fullt lovlig
Andre (13) er allerede en erfaren bilfører, mens Ruben (6) fikk debutere i crosskart dagen etter han begynte i første klasse. En tidlig start danner et godt grunnlag for en idrettsutøver.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nr. 10-2019

Selv om aldersgrensen for øvelseskjøring med bil er 16 år, får 13-åringer prøve seg på Gardermoen Motorpark. Attpåtil uten trafikalt grunnkurs. Det er nemlig tillatt å starte trening til bilcross det året man fyller 14.

Frode Skaar vil gjerne smitte flest mulig med sin altoppslukende hobby. Sammen med sin bror Atle driver han RX Evolution, en «motorsportskole» som hjelper unge utøvere å gjøre karriere innen bilsport. I dag har seks talenter i aldersgruppen 9-17 år plass i stallen.

Utøverne får høste av Frodes rikholdige bilsporterfaring, han har kjørt bilcross og rallycross aktivt i en årrekke. Han har forresten den ideelle bakgrunnen for å drive med dette – han er nemlig utdannet biloppretter mens broder Atle er bilmekaniker. En uslåelig kombinasjon når man driver med bilsport.

I RX Evolution får teammedlemmene kjøretekniske råd, men de får også viktige tips som kan hjelpe dem i sponsorjakten, samt at de gjennomgår medietrening for å takle intervjusituasjoner. Alle må ta i et tak, medlemmene er inndelt i alderstrinn der de eldste skal veilede de yngre.

Grasrota
Men det er rekrutteringen Frode Skaar brenner for. Han ønsker at flest mulig barn skal få prøve seg i crosskart, og sammen med bror Atle har han utviklet en elektrisk crosskart, e-cross, som kan kjøres av barn fra det året de fyller seks år.

Her kan foreldre som ønsker å sjekke ut om deres håpefulle har virkelig interesse for sporten la barna prøve seg for en billig penge, før man eventuelt investerer i eget utstyr. En stor fordel i en sport der startkostnadene er vesentlig høyere enn i fotball eller langrenn.

På bil- og rallycrossbanen et steinkast fra Oslo Lufthavn har brødrene Skaar samlet sitt utstyr – fra gokart, via crosskart til bilcrossbiler av type Volvo 240. Sistnevnte benyttes i tillegg til opplæring også til opplevelser i regi av Motorsport Event – et selskap eid av Frode hvor firmaer og grupper av privatpersoner kan komme for å leke seg med bilsport i noen timer som alternativ til en middag på byen.

Selvkonstruert
Det brødrene Skaar er mest fornøyd med er den elektriske crosskarten, e-cross, som de har utviklet med god hjelp fra medlemmer i RX Evolution. Foreløpig har de bygget to karter, men de håper å få ferdigstilt flere i løpet av vinteren. Og da er målet at mange barn skal få prøve seg.

– Med fem e-cross kan vi kjøre kurs for 10-15 barn i slengen her på Gardermoen Motorpark. Det hadde vært moro å få til. Men vi kan også reise rundt i landet og arrangere kurs. Siden e-cross er utslippsfri og stillegående, trenger vi bare en stor parkeringsplass for å lage en bane. Da kunne vi virkelig la mange barn få teste ut hvor moro dette er, sier en entusiastisk Frode Skaar, som ikke blir rik av det han driver med.

– Alt vi tjener går til mer utstyr, men jeg har et godt liv og elsker det jeg driver med. Jeg skulle gjerne hatt en sponsor som kunne bidra til at vi får bygget flere e-cross, så vi kunne komme raskere videre med prosjektet, og så håper jeg på et fortsatt godt samarbeid med Norges Bilsportforbund så vi kan få drive rekruttering også på andre arenaer enn bilsportbaner, ivrer Frode Skaar.

Ung bilfører

Han har så vidt rukket å fylle 14 år når du leser dette, men Andre Hertel Vaby har kjørt bil siden tidlig på året. Nå skal det legges til at han også har kjørt crosskart i fire år og er et stort talent innen den grenen, så Jessheim-gutten har taklet noen breisladder tidligere i livet.

I år tok han steget opp i 125 ccm-klassen. Planen er å avansere videre gjennom klassene før han går over til rallycross. Den ultimate drømmen er så en dag å kjøre Supercars, VM-klassen der Petter Solberg og Andreas Bakkerud har briljert de siste årene.

– Jeg slet litt med clutchingen første gang jeg kjørte Volvoen, for på crosskart har vi sekvensgir og bare to pedaler, sier Andre. Men han overvant utfordringene raskt. Da han konkurrerte mot en gjeng 20-åringer i sommer, var Andre den suverent raskeste rundt banen, så han er utvilsomt lærenem.

Stortalent

Olliver Sollie (9) startet treningen tidlig, oppvokst som han er i en motorsportinteressert familie der både storesøster Emilia og pappa Stig er aktive utøvere. Han startet trening som femåring på Eriksplassen, hjemmebanen til NMK Hønefoss som er svært aktive innen crosskart og bilcross.

Pappa Stig forteller at startkostnaden i Mini-klassen er på rundt 35.000 kroner, men det er underskudd av karter i miljøet, så man får nesten de samme pengene tilbake etter hvert som man avanserer til høyere klasser.

På den andre siden er driftskostnadene lave, kun noen tusenlapper i året hvis man passer på å vedlikeholde utstyret godt. Dekkene kan for eksempel holde i et par sesonger.

Stig fremhever det gode miljøet i sporten der alle hjelper hverandre, samtidig som de unge utøverne er arge konkurrenter på banen.

Olliver en den eneste på sitt alderstrinn i klubben. I tillegg til jevnlig trening på hjemmebane har han i år kjørt norgescup i juniorklassen og et par løp i Sverige. Men han har allerede staket opp veien videre:

– Jeg har lyst til å kjøre Extreme-klassen når jeg blir 16, og så gå over til rallycross hvor målet er å kjøre SuperCar.

– Han er blant de største talenter på sitt alderstrinn, kommenterer Frode Skaar som også skryter av den innsatsen Olliver har gjort i forbindelse med utviklingen av e-cross:

– Atle og jeg er jo altfor store til å komme oppi karten, så Olliver har vært til uvurderlig hjelp med testing og tuning, ikke minst av motoren som hadde altfor høy effekt i startfasen.

Debutanten

Ruben (6) er arvelig belastet gjennom foreldre og bestefar. Da Frode inviterte meg til å ta med barnebarn for å teste e-cross, hadde jeg ingen betenkeligheter med å be om foreldrenes samtykke. Jeg visste svaret deres på forhånd, og jeg visste at dette var noe Ruben hadde lyst til. Han har allerede nesten to sesonger med motocross bak seg, der starter treningen det året man fyller fem.

Han var likevel litt skeptisk da han skulle ta på seg hjelm og hoppe oppi e-cross, som for en 6-åring kan se ganske stor og sinna ut. Men etter en liten peptalk fra ivrige foreldre entret han karten og kjørte forsiktig bortover langsida under kyndig veiledning av en småjoggende Frode Skaar.

Etter fem minutter var det ikke snakk om å gi seg, og et kvarter senere var Ruben enda ivrigere. En stor opplevelse for en fersk skolegutt som nå stadig stiller det samme spørsmålet: – Når kan jeg få kjøre mer sånn e-cross?

– Utelukkende positivt

– Vi er takknemlig for det store engasjementet brødrene Skaar viser gjennom sitt rekrutteringsarbeid, og ikke minst den egenutviklede crosskarten deres – dette er utelukkende positivt, sier Hallgeir Raknerud, generalsekretær i Norges Bilsportforbund (NBF).

For et års tid siden hadde han med seg bilder av e-cross til et internasjonalt FIA-møte, og den høstet applaus fra mange hold.

– Det er veldig fokus på elektrisk motorsport på alle nivåer innen FIA (det internasjonale bilsportforbundet). Formel E er en gedigen suksess, elektrisk rallycross kommer, det fins elektriske gokarter, Opel har vist en Corsa-basert rallybil, så det er liten tvil om at elektrifisering er på full fremmarsj. Crosskart passer perfekt inn i dette bildet, så jeg er ikke i tvil om at det Skaar-brødrene driver med representerer fremtiden.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: