Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra

Ny BMW-motor til Supra

Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.

Publisert Sist oppdatert

Ett år etter verdenslanseringen til GR Supra på bilutstillingen i Detroit kommer Toyota med den første utvidelsen av sportsbiltilbudet. I tillegg til den etablerte 3-liters rekkesekseren tilbys nå også en 2-liters turbomatet firesylindret motor.

Les vår prøvekjøring av Toyota GR Supra

Den nye motoren byr ifølge Toyota Norge på visse dynamiske fordeler og gjør GR Supra tilgjengelig for et større publikum.

Vi har kjørt søstermodellen BMW Z4 med den samme motoren – les vår omtale her

Den nye 2-liters motoren skal åpne dørene for en ny kundegruppe, og lavere vekt bedrer ifølge Toyota bilens balanse og gir den enda mer presise kjøreegenskaper.

Produksjonen av den nye 2-liters versjonen av GR Supra starter om kort tid, i rute til den planlagte salgsstarten i mars.

Velkjent motor
Den nye 2-liters motoren er BMWs velkjente rekkefirer utstyrt med enkel twin-scroll turbo, og den er koblet til en åttetrinns ZF automatisk girkasse. 258 hestekrefter og 400 Nm sørger for dynamiske egenskaper, 0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder, og toppfarten er 250 km/t.

Innstegsmodellen er hele 100 kg lettere enn versjonen med en 3-liter under panseret, og fordi motoren er mer kompakt kan den også plasseres nærmere midten av bilen, noe som bidrar til den ettertraktede 50:50 vektfordelingen.

Det gir den ifølge Toyota umiddelbar respons, smidighet og tillitsvekkende kjøreegenskaper.

– For å oppnå smidig styring og stabilitet i svingene, jobbet vi hardt med å redusere vekten og samtidig oppnå 50:50 vektfordeling, sier GR Supras sjefsingeniør, Tetsuya Tada.

– Det ga oss store utfordringer, men vi ville ikke gå på akkord med målene våre.

2-liters versjonen av GR Supra har det "gylne forholdet" for optimale kjøreegenskaper, noe som er definert av forholdet mellom bilens akselavstand og sporbredde. For alle GR Supra-modeller er forholdet 1.55, som er innenfor idealet.

Utstyr og ekstrautstyr
Innstegsmodellen kommer med 18-tommers aluminiumsfelger, et lydanlegg med fire høyttalere og en 8,8-tommers skjerm og sportsseter trukket i svart alcantara.

Toyota Supra Safety er også standard. Det innebærer et pre-kollisjonssystem med bremsing, fotgjenger- og syklistgjenkjenning, kjørefeltsentrering med aktiv styrehjelp, veiskiltassistanse og intelligent fartsholder.

Kunder kan bygge videre på denne spesifikasjonen i henhold til preferanser for stil, ytelser og tilkobling, med en rekke utstyrspakker.

Valgfrie utstyrspakker
Tilkoblingspakken kommer med navigasjon og tilkobling til nyttige online-tjenester, mens Sportspakken introduserer en aktiv differensial, Adaptive dempere og oppgraderte bremser.

Premiumpakken løfter komfort og bekvemmelighet, blant annet med et JBL lydanlegg med 12 høyttalere, head-up display, trådløs telefonlading, svart skinninteriør og elektrisk justerbare seter med minnefunksjon. Det innbefatter også elementer fra Tilkoblingspakken, og har i tillegg ytterligere oppbevarings- og lysløsninger.

Fuji Speedway spesialutgave
Ved lansering vil 2-liters varianten av GR Supra tilbys i en eksklusiv Fuji Speedway-versjon. Den skiller seg ut med en unik, hvit metallic lakk med kontrasterende 19-tommers svarte aluminiumsfelger og røde speilhus.

I kupeen er det karbonfiberdekor på dashbordet og interiør trukket i rød og svart alcantara. Fargevalgene speiler den offisielle dekoren til TOYOTA GAZOO Racing.

Fuji Speedway kommer også med utstyret i Tilkoblings- og Sportspakkene. Fuji Speedway-utgaven er bygget i anledning lanseringen av 2-literen, og kommer til Europa i kun 200 eksemplarer.

GR Supra salget
Etter verdenspremieren til produksjonsmodellen i Detroit, tok man imot reservasjoner fra mars og leverte ut de første kundebilene i mai. Responsen fra europeiske kunder var eksepsjonell, med 1150 biler solgt innen året var omme, hvorav 95% i høyere utstyrsnivåer.

Til Norge kom det gjennom offisielle kanaler 17 Supra i løpet av 2019, mens det ble bruktimportert hele 27 stykker.

Powered by Labrador CMS