BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW
BMW iNEXT prototyp
Foto: BMW

Ekstreme testprosedyrer

En ny bilmodell må gjennom ekstreme utfordringer før den kan settes i produksjon. Mens noen testlag hutrer i svensk Lappland oppsøker andre afrikanske ørkenlandskap og ekstrem varme.

Publisert Sist oppdatert

Mens vintertestene gjøres unna i arktiske landskap i Arjeplog i Sverige, er det i Kalahari-ørkenen i Sør-Afrika de andre ytterpunktene testes for BMW iNEXT.

Før serieproduksjonen av den helelektriske SUV-en starter neste år, skal prototypene testes i alle slags vær- og temperaturforhold.

Kontrastene mellom Arjeplog og Kalahari representerer spennet av værforhold som en bil skal håndtere – fra is, kulde og mørke, til støv, varme og intense solstråler.

Prototypene av BMW iNEXT utfordres nå på veier av sand, rullestein og grus, og utsettes trolig for større påkjenninger enn hva de serieproduserte bilene noen gang vil oppleve.

Det intelligente firehjulsdriftsystemet og understellet til BMW iNEXT blir presset til det ytterste i det krevende ørkenterrenget i Kalahari.

Med temperaturer som er høye nok til å overopphete ethvert mobiltelefonbatteri, blir også det integrerte kjølesystemet til høyspenningsbatteriet, den elektriske motoren og elektronikken testet maksimalt.

Klimaanlegget, som driftes av en varmepumpe, får også kjenne på utfordringene med å kjøle ned bilen innvendig mens solen steker på utsiden.

Alt må fungere
Under de omfattende hetetestene blir prototypene gjentatte ganger utsatt for solvarmen i flere timer og senere avkjølt. På denne måten tester ingeniørene ikke bare driften av de elektriske systemene, men også temperaturstabiliteten til materialene som er brukt i interiøret. Ingen knirkelyder eller andre ulyder aksepteres, selv ved brå temperatursvingninger.

Videre byr Kalahari på ideelle forhold for å teste støvtetthet på klaffer, pakninger, dører og panser.

Gjennom tusenvis av kilometer på grusveier og i ørkenlandskap virvler prototypene til BMW iNEXT opp mye støv, uten at så mye som et sandkorn finner vei inn i bilen.

Studiemodellen til BMW iNEXT målte 5055 x 1690 x 2062 mm, og var med det litt større enn nye BMW X5. Prototypene skiller seg ikke mye fra denne, slik at også disse har et romslig interiør og nok plass til en rekke nye tekniske installasjoner.

Spesialratt
Den serieproduserte utgaven av BMW iNEXT får rekkevidde på 600 kilometer (WLTP), og vil kunne by på autonome egenskaper på nivå 3. Det betyr at det legges til rette for autonom kjøring på flere måter.

Rattet i BMW iNEXT vil skille seg ut fra de tradisjonelle sirkulære rattene i form av en polygon-design – flatt på toppen og bunnen med runde sider – ikke ulikt ratt man kan finne i racerbiler og fly.

Formen på rattet vil gjøre det enkelt å gå fra autonom kjøring til vanlig aktiv kjøring, fordi man umiddelbart kan se styringsgraden på rattet under autonom kjøring.

I tillegg sørger formen på rattet for større bevegelighet og gjør det lettere å se instrumentpanelet bak. BMW iNEXT får også et helt nytt dashbord med en ny, stor og kurvet touch-skjerm.

Serieproduksjonen av BMW iNEXT starter i 2021 i Dingolfing, Tyskland. Innen den tid har BMW produsert så mange som 100 prototyper av modellen.

Mange av disse blir brukt til testing og tilrettelegging av selve produksjonen. BMW iNEXT vil nemlig dele produksjonslinje med både plug-in hybrider og biler med forbrenningsmotor for maksimal fleksibilitet i produksjonen.

BMW iNEXT er bare en av de mange ladbare modellene som skal lanseres fra BMW Group de neste årene. I 2023 vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem til 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

Powered by Labrador CMS