Mercedes-Benz E-Klasse: Norgestilpasset E-Klasse - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Norgestilpasset E-Klasse
Mercedes lanserer nå en oppgradert E-Klasse. For Norge er det viktigste at utvalget av ladbare hybrider økes.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Nye mildhybrider og hele syv plug-in hybrider blir tilgjengelige når «nye» E-Klasse kommer til Norge i sommer. Spesielt glad er importøren for å få på plass en ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift – en modell som er svært etterspurt i det norske markedet.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Den internasjonale bestselgeren satte standarden i 2016, og med en oppgradert modell på trappene ligger alt til rette for videre suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Elektrifisert, ladbart og AMG
En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdrift.

I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor øker ladetrykket som gir inntil 20 hk og 180 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med avslått motor.

Rekkesekseren er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene gjør den nyeste motorgenerasjonen komplett.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og de kan skilte med to 53-modeller, sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgradert E-Klasse All-Terrain, og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Myhre.

Skarpere design
Oppdaterte E-Klasse får et langt skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra nye CLS. Det mest iøynefallende er en ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter.

På teknologifronten er nye E-Klasse utstyrt med siste generasjonen assistansesystemer, tilsvarende nye GLE. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk til en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

Nytt ratt med kapasitiv deteksjon
E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene på rattet, som nå er endret fra optisk til kapasitiv for å sikre bedre respons.

Det samme prinsippet benyttes for å bestemme om føreren holder hendene på rattet, eller ikke. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet.

Dette forbedrer brukervennligheten når man kjører i selvkjørende modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og til slutt aktiveres nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

MBUX med "PowerNap"-funksjon
E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX. Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på skjermene.

Systemet hjelper også føreren ved trafikklys: Hvis E-klasse er den første bilen i et lyskryss, legges den nåværende trafikklys-situasjonen over, noe som er spesielt nyttig i uoversiktlige kryss.

ENERGIZING komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er "PowerNap"-programmet som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Funksjonen er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis.

Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.

Tyveribeskyttelse
Under navnet URBAN GUARD introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.

URBAN GUARD Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling.

Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn. Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling.

Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra midten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: