McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT
McLaren 765 LT

McLaren pøser på

Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.

Publisert Sist oppdatert

La oss ta LT-begrepet først.

Long Tail står det for og ble først brukt på en av racerutgavene da de bygde F1 GTR i 1990. Selv om det var en helt annen produsent i en helt annen verden (nesten) ble betegnelsen hentet opp i det nye McLaren Automotive-regimet.

I 2015 fikk vi 675 LT og i 2018 kom 600 LT. Har jeg sett når jeg slår etter. Sorry – jeg er ikke blant dem som kan holde orden på McLaren-modellene.

Derimot kan jeg holde litt orden på årstall – og derfor forundrer det meg når McLaren ikke gjøre noe ut av at det er 10 år siden McLaren Automotive kom i gang.

Her kan de lære av Ferrari, der finner de minst ett jubileum hvert eneste år, enten det er 75 år siden en eller annen seier, eller 100 år siden noe med Alfa eller 150 år siden bestefaren til Enzo byttet frisør.

Noe er det hele tiden.

Hos McLaren har jeg ikke merket antydning til et eneste bursdagskakelys som skulle blåses ut.

La oss kalle 765 LT for deres form for feiring da.

Den er jo egentlig en melding til alle som syns 720S er litt for veik. Her betyr de 765 hestene at du ligger 45 over 720 (derfor det nye modellnavnet? 720 pluss 45?).

Og det er en klokkeklar melding til konkurrenten nede i Maranello: her er vi 101 hester over 488 Pista.

Med i disse kjernetallene (det er fremdeles 4 liter i V-åtte fasong) ligger også 1229 kg, 80 mindre enn for 720S og dermed, per definisjon, enda litt mer fører/bane-orientert bil. Særlig når prosjektsjefen, Andreas Bareis, sier at styringen fra 675LT er benchmark for familien, og at de har gjort sitt beste for å beholde den følelsen her.

Han sier også at denne modellen har 25 % større aerodynamisk marktrykk enn 720 – uten at det egentlig sier oss noe mer. Hva han ikke behøver å si er at 765 også ser 25 % bedre ut.

Han forteller imidlertid at på Castelloli-banen (litt vest for Barcelona) er denne bilen 2,5 sekunder raskere enn 720 – og det er ganske mye på en 4 kilometer lang runde. Litt mer enn forskjellen mellom raskeste og treigeste Formel 1 bil på den nesten like lange Red Bull-banen i Østerrike.

Ser man nøyere etter, er bilen spisset hele veien. Stivere motorfester, ekstra bensinpumpe, ny titan-eksos. Oppgradert syv-trinns dobbel-clutch, tettere utveksling, nesa senket 5 mm, bredere sporvidde foran og to-nivå fjærene er erstattet av noen med single-rate.

Et av resultatene er at toppfarten dropper med 18 til 330 km/t – på grunn av kortere girutvekslinger – men du vil komme dit 15 % fortere.

En av de prestasjonene McLaren snakker høyt om er aks fra null til 200. Den går på 7,2 som er hele sekundet raskere enn 911 GT2 RS. Sånt er viktig.

Pris vet man vel ikke helt. Det antydes 720S pluss 30 %. Da er vi i området rundt £ 280.000.

Denne modellen vil stoppe etter at 765 er produsert, men du kan trygt regne med at den også vil komme i Spider-utgave. 40 kg ekstra kanskje, og rundt £ 300K – og enda bedre restverdi.

Powered by Labrador CMS