Hyundai : Genesis imponerer igjen og igjen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Selv om de lanserte sin første bil i 2007 er det først de siste årene Genesis virkelig har satt spor etter seg. Ikke på grunn av høyt volum, det kan de ikke skryte av, men på grunn av prestisje og eleganse i bilene de bygger

De er kåret til det mest pålitelige merket i prestisjeundersøkelsen J.D.Power som henger meget høyt. I tillegg har de en rekke «ferskvarer» på plass hos forhandlerne.

Toppmodellen G90 kom ny like før jul, på nyåret lanserte de sin første SUV GV80, og nylig ble den mellomstore sedanen G80 vist i helt ny drakt. Den kommer på markedet i andre halvår som 2021-modell.

Under nykommeren ligger en modifisert utgave av den merkeeksklusive M3-plattformen (bakhjulsdrift) som debuterte i GV80. Takket være lette materialer, primært aluminium, er nye G80 mer enn 100 kg lettere enn forgjengeren.

M3-plattformen innebærer også tilsvarende drivlinjer som i SUV-en. Basismotor er en turbomatet 2,5-liter med 300 hester og et dreiemoment på 422 Newtonmeter. Alternativt kan den leveres med en twin turbo V6 med 375 hk / 530 Nm.

I enkelte markeder skal den også tilbys med en 2,2-liters diesel, og på et senere tidspunkt kommer den også som ladbar hybrid. Moderfirma Hyundai har jo flere slike alternativer.

Interiøret har også mye til felles med SUV-en og preges av mykt skinn og ekte trevarer.

Øverst på dashbordet troner en 14,5-tommers infotainment-skjerm mens instrumentene utgjøres av en 12,3-tommer. Input gjøres via knapper på dashbord og ratt samt en senterkonsoll som gjenkjenner håndskrift.

Genesis G80 har de siste elektroniske hjelpemidler for maks sikkerhet og komfort, som adaptiv cruise-kontroll, filholder, automatisk nødbrems og fjernstyrt parkering. Et kamera skanner veien foran bilen og gir impulser slik at hjulopphenget tilpasser seg underlaget.

Eksteriøret er det lite å utsette på, i alle fall om du liker den markante grillen som går igjen på samtlige nye Genesis-modeller. Profilen domineres av det lange panseret og takbuen som kunne være en coupé verdig.

I løpet av de siste par årene har Genesis vist et par konsepter som indikerer at de både tenker sportsbil og elbil. Ta gjerne et tilbakeblikk på disse:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: