Før frosten setter inn: G-klasse SLK - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Før frosten setter inn: G-klasse SLK
En prototype har sluppet ut fra fangenskapet. Nå kan du få kjøpt en G-Klasse med fantasi-karosseri med klare Mercedes-vibber. Og taket er ekte Stuttgart.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Vi skal helt tilbake til Paris-utstillingen i 1996. Da var Heuliez fremdeles en oppegående karosseri- og prototype-aktivist som stadig viste spennende fantasier på utstillingene.

Denne gangen hadde de fantasert seg frem til genuine terreng-egenskaper med overklasse-boulevard preg.

På den tiden tenkte vi nok på Heuliez som tett samarbeidspartner med Citroën, ofte ble resultatene ganske underlige.

Men de hadde også bygd alle Renault 5 Turbo som ble produsert, og det var jo en bil det sto respekt av.

Senere gjorde de også 205 T16 homologerings-bilene. En annen torden&lyn farkost.

Og så var det de fikk for seg at de kanskje skulle bli litt internasjonale. Så de tok en G-Klasse med 6-sylindret 3,2-liter, og hele drivlingen med automat, diffbremser og 4x4.

Karosseriet var helt deres, men bilen hadde klare Mercedes-preg, selv om den virket litt bløt i forhold til de litt strammere tyskerne.

(saken fortsetter)

Og så toppet de det hele med et nedfellbart ståltak fra ferske SLK. Den kom på markedet bare fire måneder før denne. Vi kan kanskje mistenke litt samarbeid med tyskerne?

Hvor den har vært i alle disse årene vet vi ikke, men vi vet at den har vært både sølv, hvit og rød gjennom perioden, og at den har vært utsatt for en tre millioner kroners restaurering før Ferrari-spesialisten DK Engineering nå har lagt den ut for salg.

En ganske uvanlig bil for dette engelske selskapet forresten – det er Ferrarier de spesialiserer seg på.

Prisen oppgir de bare til dem som spør og har edle hensikter.

Men de minner om at franske OPAC i sin tid bygde fem eksemplarer av denne bilen. Men de jukset – det var rene coupéer de lagde.

Dermed bli denne – Intruder som den heter – den eneste av sitt slag.

Kanskje en Range Rover Evoque Cabriolet hadde vært greiere?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: