-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sydd over samme lest - Del 2
Kan det være noen tvil om at Nissan Qashqai har stått modell for nykommeren Peugeot 3008? Har Peugeot klart å sy sammen en vinner når de har hatt fordelen av å kunne forbedre Qashqais konsept? Vi går de to flerbruks-stasjonsvognene etter i sømmene.
Ingen muskelbunter
Dette handler om folkelige hverdagsbiler med drøye hundre hester på stallen.
Qashqais 1,5-liter ble redusert fra de velkjente 106 til 103 hester da dieselpartikkelfilteret kom på plass.
Den har fart og styrke nok til familiens vanlige transportbehov, men har ikke den samme fleksibiliteten som det litt sterkere Peugeot- maskineriet.
I praksis betyr dette at du må jobbe litt mer med gearspaken i Qashqai for å holde jevn flyt i bakkene.
1,6-literen hos Peugeot viser seg å være litt kjappere i alle akselerasjonsøvelsene, men vi klarte ikke å tangere fabrikktallet for null til hundre i verken 3008 eller Qashqai.
Gearskiftet har fått et løft hos Peugeot, det har blitt fastere og mer presist. På dette punktet blir det uavgjort mellom de to rivalene.
Det er også liten forskjell i styrepresisjon. I den grad Qashqai gir inntrykk av å ha bedre styring, ligger nok forklaringen heller i forskjellen på dekkdimensjon og dekktype.
Lite drikkfeldige
Begge motorene oppfattes som meget stillegående. I det hele tatt vil vi si at støynivået er imponerende i begge bilene – vi måler egentlig ikke høyere lydnivåer her enn i biler som ligger i en høyere prisklasse.
Til å være forholdsvis tunge og høye biler med mer luftmotstand enn lavere stasjonsvogner, viser begge bilene seg å være beskjedne i matfatet. Et fabrikktall som ligger i overkant av halvliteren ved blandet kjøring, er meget akseptabelt.
Vår testkjøring, som inkluderer både meget variert og frisk kjøring og en god del motorvei, ga naturlig nok et noe høyere forbruk – men begge bilene holdt seg under 0,6 liter pr mil i gjennomsnitt.
På god vei
Ved en tidligere anledning har vi pekt på at Qashqai har et understell som ligger mer i komfortabel enn sportslig retning.
I sammenligning med Peugeot 3008 må vi imidlertid snu på flisa, for franskmannen har merkbart mykere oppsett enn sin japanske konkurrent. Her fremstår Qashqai som den mest sportslige, noe som betyr at den står bedre imot krenging enn 3008.
Begge bilene har meget gode bremser, med Peugeoten som den aller beste, også fordi det er lettere å dosere bremsene. Under 24 meter fra 80 km/t til stillestående er mer enn godkjent. Begge oppfører seg også stabilt og tillitvekkende ved panikkbremsing.
Qashqai har et karosseri som bare er 3 cm lavere enn 3008, men forskjellen i ståhøyde under den åpne bakluka er hele 18 cm i fransk favør.
Med mindre du er lavere enn 172 cm, er det fare for at ungene vil lære mange nye ord når du skal laste inn bagasjen for helgeturen.
- Testvurdering og poeng Peugeot 3008