-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Opel Insignia Country Tourer
En rekke bilprodusenter har lansert røffere spesialutgaver av sine stasjonsvogner for å fri til kundene som føler at de har behov for litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift – med andre ord landets hytteeiere.
- Innledning
Opel Insignia Country Tourer har 2 cm høyere bakkeklaring enn den vanlige Insignia – ingen dramatisk forskjell, men nok til å utgjøre den lille tryggheten om at du ikke slår nedi på den vanskelige kneiken opp til hytta.
En mer synlig endring på nykommeren er Opels nye informasjonsskjermer med tilhørende ny grafikk. Den store skjermen øverst på midtkonsollen er lettlest og byr på et mangfold av informasjon. Dessuten er instrumentklokkene midt foran sjåføren også egentlig en digital skjerm som endrer utseende etter kjøremodus – et for Tour og et annet for Sport.
Førerplassen byr dessuten på testens beste seter, ventilerte sportsseter som hører til standardutstyret på utstyrsnivå Premium. Og apropos utstyr, til tross for at Opelen er den rimeligste av de tre testbilene, er den best utstyrt.
Her finner vi adaptiv cruise control, adaptivt lys, elektrisk åpning og lukking av bakluke, stort panorama-soltak og 230 volt strømuttak i baksetet. En detalj som vi setter stor pris på i vinterhalvåret er det oppvarmede rattet. Vår bil er også utstyrt med innfellbart tilhengerfeste (ekstrautstyr til 8500 kroner).
Insignia Country Tourer har det høyeste sikkerhetsnivået av de tre, et bilde på at dette er ferskvare hvor de nyeste førerstøttesystemene er tatt i bruk. Den har blant annet autobremsesystemet City Safety, og dessuten leser den trafikkskiltene langs veien og legger symbolet opp på instrumentpanelet.
Styringen gir fin tilbakemelding fra underlaget, men er langt fra sylskarp. Det vi med et annet ord kaller styrefølelse er et hakk dårligere her enn i Alltrack, men bedre enn i Outback. Hjuloppheng og fjæring svelger unna det meste av slag og vibrasjoner. Kjøreegenskapene må alt i alt kalles meget akseptable. Det sørger ikke minst det variable chassisoppsettet for, ved at et trykk på en knapp gir valgmulighet mellom Sport eller Tour.
Det er ikke alt som er fryd og gammen. Sikten bakover er ikke den beste på grunn av små utvendige speil. Dessuten er vi ikke helt fortrolige med avstandsradarsystemet. Når du «henger på» bilen foran ved køkjøring og gjennom rundkjøringer, er bevegelsen litt for brå og kantete. Det minner sånn sett om Volvos forrige versjon – noe som gir håp om forbedring, for på sine 2014-modeller har Volvo gjort systemet langt mer avslepet og elegant.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Insignia Country Tourer
- Subaru Outback
- Volkswagen Passat Alltrack
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Insignia Country Tourer
- Testvurdering og poeng Subaru Outback
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack