Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer

En rekke bilprodusenter har lansert røffere spesialutgaver av sine stasjonsvogner for å fri til kundene som føler at de har behov for litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift – med andre ord landets hytteeiere.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Opel Insignia Country Tourer har 2 cm høyere bakkeklaring enn den vanlige Insignia – ingen dramatisk forskjell, men nok til å utgjøre den lille tryggheten om at du ikke slår nedi på den vanskelige kneiken opp til hytta.

En mer synlig endring på nykommeren er Opels nye informasjonsskjermer med tilhørende ny grafikk. Den store skjermen øverst på midtkonsollen er lettlest og byr på et mangfold av informasjon. Dessuten er instrumentklokkene midt foran sjåføren også egentlig en digital skjerm som endrer utseende etter kjøremodus – et for Tour og et annet for Sport.

Førerplassen byr dessuten på testens beste seter, ventilerte sportsseter som hører til standardutstyret på utstyrsnivå Premium. Og apropos utstyr, til tross for at Opelen er den rimeligste av de tre testbilene, er den best utstyrt.

Her finner vi adaptiv cruise control, adaptivt lys, elektrisk åpning og lukking av bakluke, stort panorama-soltak og 230 volt strømuttak i baksetet. En detalj som vi setter stor pris på i vinterhalvåret er det oppvarmede rattet. Vår bil er også utstyrt med innfellbart tilhengerfeste (ekstrautstyr til 8500 kroner).

Insignia Country Tourer har det høyeste sikkerhetsnivået av de tre, et bilde på at dette er ferskvare hvor de nyeste førerstøttesystemene er tatt i bruk. Den har blant annet autobremsesystemet City Safety, og dessuten leser den trafikkskiltene langs veien og legger symbolet opp på instrumentpanelet.

Styringen gir fin tilbakemelding fra underlaget, men er langt fra sylskarp. Det vi med et annet ord kaller styrefølelse er et hakk dårligere her enn i Alltrack, men bedre enn i Outback. Hjuloppheng og fjæring svelger unna det meste av slag og vibrasjoner. Kjøreegenskapene må alt i alt kalles meget akseptable. Det sørger ikke minst det variable chassisoppsettet for, ved at et trykk på en knapp gir valgmulighet mellom Sport eller Tour.

Det er ikke alt som er fryd og gammen. Sikten bakover er ikke den beste på grunn av små utvendige speil. Dessuten er vi ikke helt fortrolige med avstandsradarsystemet. Når du «henger på» bilen foran ved køkjøring og gjennom rundkjøringer, er bevegelsen litt for brå og kantete. Det minner sånn sett om Volvos forrige versjon – noe som gir håp om forbedring, for på sine 2014-modeller har Volvo gjort systemet langt mer avslepet og elegant.

LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Insignia Country Tourer
- Subaru Outback
- Volkswagen Passat Alltrack
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Insignia Country Tourer
- Testvurdering og poeng Subaru Outback
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack

Powered by Labrador CMS