Renault Avantime
- Avantime bakfra
- Avantime bakfra
Renault Avantime
- Førermiljø
- Førermiljø
Renault Avantime
- Avantime forfra
- Avantime forfra

Renault går igjen nye veier med Avantime
Renault går igjen nye veier med Avantime
Renault Avantime
- Interiør
- Interiør
Renault Avantime
- Avantime fra siden
- Avantime fra siden

Renault Avantime:
Utradisjonell coupé

Uten å avsløre særlig mange detaljer viste Renault sitt Avantime concept under Paris-utstilling i 1999, og vi omtalte den igjen i forbindelse med utstillingen sist høst. Nå har konseptbilen kommet frem til produksjonsstadiet, og vi kan avsløre flere detaljer om den nye og ganske spesielle bilen.

Publisert

I løpet av de siste månedene har flere interessante produksjonsmodeller sett dagens lys, blant dem nye Laguna II, Vel Satis og en ansiktsløftet Clio. Nå er det igjen det luksuriøse E-segmentet, der hvor Vel Satis skal plasseres, Renault ønsker å ta sin del av. Og selv om dette i hovedsak fortsatt består av tradisjonelle sedaner, er det en betydelig økning for både kupéer, cabrioleter, stasjonsvogner og større flerbruksbiler.

Trippel satsning
Det er denne vridningen som gjør at Renault ikke bare satser på ett, men hele tre produkter i dette viktige image-segmentet. Det gjør de gjennom sedanen Vel Satis (som i følge Renaults definisjon har fire dører, mens vi velger å kalle den en 5-dørs), en ny modell som skal erstatte flerbruksbilen Espace og til slutt en ny 2-dørs coupé, Avantime.

”Våre studier viser at en bil i dagens øvre prissjikt ikke lenger bare er en bedre utstyrt eller kraftigere motorisert sedan, men heller en bil som har disse egenskaper kombinert med sin egen personlighet, sier Rémi Deconinck som er senior visepresident for produktutvikling hos Renault. ”Avantime er vårt første produkt basert på denne filosofien og den er leveringsklar i de største europeiske markeder allerede tidlig på høsten. Den blir dermed først ut i Renaults nye line-up av prestisjemodeller.

Panorama
Med de fysiske målene 4,64m (L) x 1,83m (B) x 1,63m (H) skiller Avantime seg først og fremst ut fra andre kupéer på høyden. Den har en rommelig kupé for fire voksne personer, og den manglende senterstolpen gjør utsynet fra innsiden bedre enn på andre kupéer. Bilen formelig ber om å bli tatt med på lange turer hvor den gir en behagelig atmosfære for passasjerene. Den er også utstyrt med markedets største panorama-soltak (91x109cm), noe som gir en svært lys kupé på solrike dager.

Også interiøret i Avantime bærer preg av klassen den tilhører. Lyse og mørke farger er kombinert, og du finner ”ekte varer i seter og dashbord, mykt skinn og børstet aluminium. Praktiske oppbevaringsrom sørger for at løse gjenstander ikke flakser rundt i kabinen mens du er ute og kjører. Sidedørene er store, hele 1,40meter lange for å lette inn- og utstigningen i Avantime. Setebeltene er integrert i stolene.

Bagasjerommet i Avantime er ikke typisk for en coupé. Det rommer hele 530 liter. Praktiske smårom i kabinen tar 30 liter ekstra. I tillegg kan du legge ned baksetene i forholdet 1/3 – 2/3 og får da et totalvolum på 900 liter.

To motorer
Motormessig blir Avantime ved introduksjonen utstyrt med to alternativer som begge er koblet til en 6-trinns manuell gearkasse, den samme som sitter i Laguna II. Den kraftige 24-ventilers V6-eren på 3,0 liter yter 210hk ved 6000 omdreininger og har dreiemoment på 285Nm ved 3.750 o/min. 90% av dette er tilgjengelig allerede ved 2.500 omdreininger. Alternativ motor er en ny 4-sylindert 2-liter turbo med 16 ventiler. Denne yter 165hk og har et konstant dreiemoment på 250Nm mellom 2.000 og 4.000 omdreininger. En 5-trinns automatkasse med manuell overstyring blir tilgjengelig fra en gang i 2002.

Michelin har vært Renaults samarbeidpartner i utviklingen av Avantime. Det har resultert i at de har utviklet en ny dekkdimensjon i sin Pilot Primacy serie, 235/50 tilpasset 17-tommers aluminiumsfelger som er standard, eller tilleggsutstyr avhengig av versjon.

Det meste av moderne elektronikk, enten det gjelder avansert navigasjon eller kjøretekniske hjelpemidler som ABS, ESP og ASR traction control er standard eller tilgjengelig som tilleggsutstyr på Avantime.

Mange utfordrere
Avantime skiller seg definitivt ut fra sine konkurrenter, men vil folk velge denne fremfor en luksuscoupé av for eksempel tysk herkomst? Selv utpeker Renault Avantimes konkurrenter som så vidt forkjellige biler som Peugeot 406/Volvo C70 blant kupéene, Jeep Grand Cherokee, Mercedes M-klasse og BMW X5 blant SUV’ene og cabrioleter i BMW’s 3-serie og Saab 9-3.

En dristig satsning og en spennende, ny bil er den i alle fall. Og tøft er det av Renault å tørre! Om den i det hele tatt finner veien til Norge, blir nok det i svært begrenset antall. Dessverre.

Powered by Labrador CMS