Subaru Forester

Publisert Sist oppdatert

Forester
Forester

Innledning

Forester har fått en etterlengtet ansiktsløftning, men den er kanskje litt mer beskjeden enn de fleste hadde ventet. Du skal helst ha et trenet øye for å se forskjell på ny og gammel modell. Subaru har valgt en litt tradisjonell tilnærming til SUV-light segmentet. Forester er merkbart lavere enn konkurrentene, hele 16 cm lavere enn X-Trail og 11,5 cm lavere enn RAV4. Dette bidrar til at Forester oppleves mer som en litt høy stasjonsvogn enn som en urban terrengbil.

En av fordelene med Subarus tilnærming er at dette er en bil det er veldig enkelt å stige inn i og ut av. Setehøyden stemmer usedvanlig godt. Her kan du bare slenge baken nedpå setet, mens du i konkurrenten må klatre inn i bilen. Og har du først fått rompa nedpå sitter du veldig godt. Forsetene har god støtte både til lår og rygg og seteryggen gir også god sidestøtte, samtidig som setene har behagelig stopp. Førerplassen er praktisk og tiltalende uten fikse påfunn. Radioen er pent integrert i dashbordet og det automatiske klimaanlegget har enkel og oversiktlig betjening.

Selv om du sitter forholdsvis lavt har du god oversikt. C-stolpen er beskjeden og gjør at sikten på skrå bakover er bedre enn i konkurrentene. Dessuten er panseret synlig og gjør at det er lett å beregne hvor du har bilens hjørner. Kjørestillingen er god og det er god støtte til venstrefoten. Rattet har bare høyderegulering, men avstanden frem til rattet stemte for alle våre testere og vi savnet ikke lengderetningsjustering. Det er ikke overdrevent mange smårom rundt sjåføren, men med to brilleetui i taket og et stort rom midt på dashbordet burde det meste kunne plasseres ute av syne, men lett tilgjengelig.

Forester virker liten, men det er mye på grunn av at den er lav. Den er nemlig lengre enn CR-V uten reservehjulet på bakdøren. Plassen i kupeen er økt i forhold til i forgjengeren, uten at Forester oppleves som direkte rommelig. Plassen lider mest på grunn av begrenset kupébredde, den er 9 cm smalere enn CR-V. Benplassen er derimot god, blant annet fordi setene foran er høye. Baksetepassasjerene har overraskende god plass, og med en 175 cm sjåfør ved rattet er avstanden mellom for og bakseterygg 73 cm, mot 68,5 i X-Trail og 76,5 i CR-V.

Bagasjerommet er enkelt og funksjonelt. Det er 4 cm lengre enn i CR-V når baksetet er i bruk, og legger du ned bakseteryggen får du et flatt bagasjeromgulv som er 153,5 cm langt. Baksetearrangementet er enkelt og du vipper ganske enkelt seteryggen frem slik at den ligger oppå sitteputen. Under bagasjeromgulvet er det flere rom, blant annet et stort og vanntett i midten av reservehjulet.

Subaru har i større grad enn konkurrentene lagt vekt på komfort. Det har resultert i at Forester er merkbart mer stillegående på grov asfalt, spesielt i hastigheter mellom 70 og 90 km/t. Foruten lavere støynivå er også lydbildet litt rundere og behageligere. Motoren går også stille, bare ved turtall opp mot det maksimale blir motorstøyen påtrengende.

Fjæringen er merkbart mykere enn i konkurrentene. Forester flyter behageligere over alle typer ujevnheter, og spesielt takler den dårlig vei bedre. Den myke fjæringen går litt ut over kjøreegenskapene ved at bilen krenger mer og spesielt i unnamanøveren er den mer ustabil ved at den vil overstyre mer markert. Den kjørte gjennom unnamanøveren med samme hastighet som X-Trail og RAV4, men krevde mye mer jobbing av sjåføren og vi måtte ned på 64 km/t for å få en "ren" unnamanøver.

På landeveien merkes krengingen godt ved litt offensiv svingkjøring og i forhold til CR-V og RAV4 kommer understyringen tidlig, men ikke så tidlig som i X-Trail.Den mykere fjæringen gjør at Forester beholder kontakten med veien bedre når veien er hullete og ujevn og stabiliteten i sving er derfor god. Styreresponsen er dårligere enn for konkurrentene, men uten at det oppleves som en ulempe. På grusvei viste tvert i mot Forester seg som meget stabil og lettkjørt.

Noen terrengbil er ikke dette heller. Bakkeklaringen er god, på det laveste er den 20 cm.Men forsøk å unngå å få bakkekontakt, det første som tar i er nemlig eksosrørene. Firehjulsdriftsystemet er enkelt og rett fram. Driften fordeles til for- og bakaksel via en midtdifferensial.Både midt- og bakakseldifferensialen har differensialbrems og under normale kjøreforhold er det ikke store sjansene for å kjøre seg fast, men akkurat som med CR-V og X-Trail opplevde vi at vi måtte bruke litt list for å komme ut av krevende terreng. Forester er den eneste av bilene som har reduksjonsgear og i krevende situasjoner med tung last er dermed fremkommeligheten økt betydelig. Automatisk nivåregulering inngår også som standardutstyr og Forester er alene om det de kaller hill-holder, en funksjon som holder bremsen når du står stille og holder clutchpedalen inne. Når du slipper ut clutchpedalen slipper også bremsen, og bakkestarten er gjort til en lek.

Gearskiftet er ikke like presist som i konkurrentene, men går lett og passer Foresters litt avslepne stil meget godt. Dette er ikke en bil som innbyr til lav gasspedalføring, og den har heller ikke ambisjoner i så måte. 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder er på nivå med X-Trail og godt bak de to andre konkurrentene. Trekkraften er derimot god, og det samme gjelder akselerasjonen i fart, og Subarus 125 hester henger faktisk godt med CR-Vs 150.

Forester er tradisjonell både når det gjelder teknikk, design og innredning, men det fungerer meget godt, og står i mot konkurransen meget godt.

FØRERPLASS = 10
Forester har en lun førerplass som er praktisk og rommelig og med god oversikt.
PLASS = 9
Subaruen er rommeligere enn utseendet gir inntrykk av. Det er god balanse mellom kupé- og bagasjeplass.
KOMFORT = 10
Forester har gunstigst støynivå og den klart beste fjæringskomforten.
KJØREEGENSKAPER = 8
På grusvei fungerer Forester meget godt, men i unnamanøveren er den for myk og er mer krevende enn nødvendig. Bremsene kan også bli bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Forester har svakest motor, men føles likevel ikke undermotorisert. Bensinforbruket er gunstig.
PRIS OG UTSTYR = 9
Høyt utstyrsnivå til en god pris. Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Nissan X-Trail
- Toyota RAV4
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS