Volvo 850: Ingen traktor

Volvo 850 var bilen som gjorde slutt på vitsene om svenske traktorer.

Publisert

850
850

Først publisert i BIL 3 - 1998.

Etter at Volvo ble hengende litt etter med 740 på slutten av 80-tallet, tok de en skikkelig helomvending og lanserte 850 høsten 1991. Med forhjulstrekk og femsylindret motor skulle kjøreglede introduseres som en typisk Volvo-egenskap. Et av de mer spesielle grepene Volvo tok, var å stille opp med 850 herregårdsvogner i BTCC. (British Touring Car Championship). Om ikke den sportslige delen ga full klaff med en gang, ble det i alle fall full uttelling reklamemessig.

Kraftig motorprogram
Med 850 ble det dermed slutt på "gubbebilene". Et meget variert motorprogram sørget for at alle kunder kunne tilfredsstilles. Det var bare å velge. Fem sylindre, 10 eller 20 ventiler, med eller uten turbo, bensin eller diesel. Alt fra 126 hk til verstingmodellen 850R med 250 hk som kom i 1996. I Norge har 2,5-literen med 10 ventiler og 140/144 hk solgt best. Det er også solgt en del av "sparemodellen" med to-liters motor og bare 126 hk, som var perfekt tilpasset norske avgifter. Med tomvekt opp mot 1400 kilo, flytter ikke de minste motorene bilen så veldig raskt selv om de gir fra seg en relativt sportslig lyd under forsøket.

Både i størrelse og pris konkurrerer Volvo i storbilklassen. Audi 100/A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Saab 9000 er alle konkurrenter. Det kjennes at Volvo 850 er en stor og tung bil, men styringen er lett og presis. Bilen ligger godt på veien og er behagelig å kjøre, noe som ikke minst skyldes det nye multilink bakhjulsopphenget.

Driftssikker
Volvo er i følge AB Svensk Bilprovning mer driftssikker enn gjennomsnittsbilen, et inntrykk som bekreftes av mannskapet på NAF Teststasjon. Noen småfeil finnes det imidlertid på bilene. Spesielt kan det være problemer med kaldstart, batteri og ladespenning. Disse punktene er derfor verdt en ekstra sjekk. Lysene oppstår det også feil på ganske ofte, og på noen årsmodeller er det problemer med parkeringsbremsen. For stasjonsvognens del er det vindusviskeren på bakluka som kan krangle det til.

På en så ny bil som Volvo 850, finner man sjelden rust. Men finnes den, så sitter den ofte foran på bilen, rundt grill og støtfanger.

Da 850 var relativt ny på markedet, kjørte Bil den i en test mot Audi 100 2.8E og Saab 9000 2.3-16. Konklusjonen i 1992 ble at Volvoen var klar testvinner. Selv om det var mer vind- og motorstøy i Volvoen, ble testlaget overbevist av de sportslige kjøreegenskapene. Volvoen fikk også ros for gode seter og fin førerplass, men bagasjerommet var lite sammenlignet med Saab og Audi.

I 1995 fikk 850 en liten ansiktsløfting med nye lykter og ny støtfanger foran. Volvo gikk også bort fra modellbetegnelser som GLE/GLT osv. I stedet fikk bilen merke med motorstørrelse og ventil-tall. Fra 97-modellen skiftet navnet til S/V70 og bilene fikk en ny oppdatering med et litt rundere karosseri.

Stor og sikker
Innvendig i kupéen er det god plass og interiøret er typisk Volvo. Rette linjer dominerer og alt er oversiktlig og ryddig. I baksetet er benplassen svært god, men noen vil kanskje finne det litt lavt under taket. Selv om 850 er en stor bil, er det ikke på grunn av bagasjeplassen man bør velge bilen. Sedanen har mindre bagasjerom enn den nye S40, og stasjonsvognen må se seg slått av de fleste bilene i klassen.

Derimot har bilen kommet godt ut av utenlandske kollisjonstester i regi av blant annet bladene Auto, Motor & Sport og det amerikanske Which?

Men kvalitet koster, også som brukt. Ny kostet den rimeligste 850 godt over 300.000 kroner og du må lete godt for å finne velholdte eksemplarer som en forhandler vil selge til deg for mindre enn to hundre tusen.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS