Mangel på diesel?

Europa mangler hver dag 240.000 fat flydrivstoff. Samtidig er Europas 30 år gamle raffinerier lite forberedt på diesel-boomen vi kan se for oss. Om ti år er kanskje ikke dieselbilen det hotteste på bruktmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg leste Per Gretlands Ungdommens Bilbok for et par generasjoner siden, lærte jeg også om cracking. Der fikk vi vite at olje inneholder en rekke forskjellige fragmenter, fra den tyngste (asfalt?) til de letteste aromatene. Bensinen kom ut - husker jeg - litt over midten, diesel litt under midten, men litt over fyringsoljen.

Poenget var at en gitt mengde råolje inneholdt bare akkurat SÅ mye bensin. Selv om jeg etterhånden har oppdaget at dette er en sannhet med modifikasjoner - raffineriene kan bygges slik at de henter ut mer av det ene enn av det andre - så er det allikevel begrenset hvor mye bensin, eller diesel, man kan få ut av et fat av det svarte gullet.

Det er ikke lenge siden jeg snakket med noen Shell-folk om dette, de ble bleke og snakket om milliarder av Euro som måtte investeres i dagens raffinerier. De ble bygget den gang etterspørselen etter diesel var meget begrenset.

Jeg kom til å tenke på dette da Finansavisen intervjuet oljeanalytiker Øyvind Munthe-Kaas i Norwegain Oil Trading, som kunne fortelle om et skikkelig underskudd, og tilhørende prispress, på drivstoff for fly. Han forteller også at det ikke er så enkelt å øke produksjonen av dette stoffet fordi det vil gå ut over mengden av diesel som produseres.

Samtidig detter det inn en melding fra Wood Mackenzie, et annet oljekonsulent-firma, som trekker opp spennende vyer for oss som ikke synes diesel er det morsomste som finnes. De viser til økningen i dieselbiler, ACEA antyder at halvparten av alle nye biler i Europa i år vil være dieseldrevet. For 15 år siden representerte denne nisjen 14 prosent. Dermed har vi hatt et dieselforbruk som har økt med 4 prosent hvert år, mens bensinforbruket har sunket med nesten 3 prosent p.a. Fra et forbruk på 200 millioner tonn diesel i år, vil vi trenge 250 millioner om ikke så veldig mange år.

Den mengden finnes ikke, og for å få den frem må det bygges kanskje ti store cracking-anlegg som kan omforme den bensinen som stadig færre vil ha, til diesel og flydrivstoff. Halvparten bør være klar i løpet av de neste fem år, og her snakker vi store penger. Penger som blir hentet inn fra pumpeprisen slik at det ikke vil ta lang tid før diesel blir vesentlig dyrere enn bensin, med mindre dieselglade myndigheter igjen favoriserer dieselen med fiskale fordeler. Det har de jo gjort før, det er den eneste forklaringen på dieselmotorens voldsomme utvikling de siste 20 årene.

Men samtidig som de oppgraderer anleggene sine for å få ut mer diesel - franske Total har allerede fortalt at de øker investeringene sine med 70 prosent for å være bedre i stand til å møte dieselbehovet - oppdager de nok et stort problem. Det er ikke bare crackingprossessen som må forbedres, samtidig må det investeres enorme summer på å gjøre drivstoffet rent. For å møte de nye EU-kravene til lavt svovelinnhold, må det meget finurlig teknologi inn i bildet.

En og annen begynner kanskje å ønske at dieselbilen ikke til de grader hadde hatt kunstig fødselshjelp fra forskjellige lands dårlig informerte avgiftsmyndigheter i årene som har gått.

Powered by Labrador CMS