-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Fra jubel til krigserklæring
Mens enkelte importører spretter champagneflasken i glede over nye bilavgifter, er det andre som lover full krig. BilNytt.no har snakket med aktørene.
Sinne hos Suzuki
En som raser er Suzuki-importen som mener systemet oser av beskyttelse for europeisk bilindustri. Deres bestselger, Grand Vitara får avgiftsøkninger på fra 28.000 til 55.000, og dermed vil salget av Norges nest mest solgte SUV i år trolig stupe. Erkerival i SUV-segmentet, Toyota RAV4 har dieselmotorer som vil få inntil kr 30.000 lavere avgift.
- Dette er stikk i strid med hva Regjeringen før har sagt om avgifter, sikkerhet og miljø. Våre biler er sikre og har partikkelfilter. Med de nye avgiftene betyr det at vi må legge ned importen av Grand Vitara, sier en sint direktør Frank Dunvold til BilNytt.no.
Ugunstig for Subaru
En annen som er misfornøyd med omleggingen er Subaru-importøren. Deres bestselger, Forester får fra 42.000 til 90.000 høyere avgift.
- Jeg er overrasket over at en Forester med 2-liters motor og et CO2-utslipp på 220 gram får en avgiftsøkning på 40.000 til 50.000 kroner, men jeg er ikke overasket over budsjettets dieselprofil, sier direktør Kåre Foss til BilNytt.no.
Enda mer diesel for VW
Hos Volkswagen utgjør diesel-andelen hittil i år 61,4 % av nybilsalget. Det regner Møller-direktør Erik Andresen vil stige til over 80 med ny avgiftsprofil.
- Vi er kjempefornøyd og støtter miljøprofilen i budsjettforslaget. Dessuten er dette helt å tråd med bilimportørenes forslag om et teknologinøytralt avgiftssystem, sier Andresen til BilNytt.no.
Farvel til bioetanol
Det er ikke lagt inn spesielle fordeler for biler som kjører på bioetanol, noe som er overraskende for mange. Det legges incentiver på drivstoffet, men ikke på bilene som dermed blir langt mindre interessante.
- Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser, sier adm. direktør Petter Smebye hos GM Norge til BilNytt.no. - Når vår Saab 9-5 Bio Power blir 40.000 kroner dyrere (86.000 kroner dyrere med automat), er jo det stikk i strid med de intensjoner politikere tidigere har hatt til biler for bioenergi.
Glede hos Toyota
Toyota kommer totalt sett svært godt ut av den foreslåtte omleggingen. Litt skuffende får de ikke noen reduksjon for Prius, men den totale profilene kan de godt leve med.
- Vi har regnet på vår modeller og generelt sett kommer Toyota og Lexus bra ut av forslaget til nye avgifter, sier informasjonsdirektør Per Arne Skamstad i Toyota Norge til BilNytt.no. - Vi vinner noe på dieselmodeller, men straffes på biler med bensinmotor. Så det er som forventet.
Regn ut hvilke utslag de nye reglene gjør i vår kalkulator HER!