-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
DRIVe for gjerrige Volvoer
Volvo har gjennom lang tid prioritert sikkerhet i sine biler, mens den svenske bilprodusenten på langt nær har hatt samme renommé når det gjelder lavt drivstofforbruk.
Avgiftsvinnere
Under Paris-utstillingen presenterer fabrikken tre varianter med dieselmotorer som skal bringe bedre balanse i drivstoffregnskapet.
Under navnet DRIVe fremstår de tre modellene C30, S40 og V50 med et CO2-utslipp godt under 120 g/km. Minstemann, C30, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,44 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 115 g/km.
De to andre, sedanen S40 og stasjonsvognen V50, har et forbruk på 0,45 l/mil, og dermed ligger CO2-tallet på 118 g/km.
Dette gjør de tre nye Volvo-modellene til avgiftsvinnere i Regjeringens forslag til statsbudsjett som premierer bilmodeller som slipper ut mindre CO2 enn 120 g/km.
KALKULATOR: Nye bilavgifter - Regn ut her!
Kombi-tiltak
Det er en rekke tiltak som er gjort for å redusere forbruket, fordelt på fire hovedområder: Lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, endret gearutveksling samt mer effektiv transmisjon.
Luftmotstanden er senket ved hjelp av spoilere foran og bak, senket chassis, tildekket radiatorgrill, mer aerodynamiske felger samt panel under bilen for å forbedre luftstrømmen.
Alle bilene er utstyrt med en ny generasjon Michelin-dekk med lav rullemotstand. Dekkene er tilgjengelige i 15- og 16-tommers dimensjon.
Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje, fjerde og femte gear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen.
Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskift-indikator i instrumentpanelet slik at føreren får kontinuerlig beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Produksjonen av DRIVe-modellene starter i midten av november, og de første norske kundene får sine biler før jul.