Kompakt BMW for Kina

BMW lanserer en kompakt sedan som kun skal selges i Kina. Målet er å nå de yngste målgruppene.

Publisert Sist oppdatert
BMW 1-serie sedan

Kina er verdens suverent største bilmarked – ja faktisk større enn USA og Japan til sammen. I fjor ble det solgt 24,5 millioner nye biler der, og da strekker produsentene seg selvsagt langt for å møte etterspørselen – selv om kineserne ber om unike produkter med begrenset salg andre steder.

Vi vet jo at nyrike kinesere vil ha forlengede utgaver av store og mellomstore sedaner, og at mange produsenter skreddersyr biler som dette.

Men etter hvert som flere vanlige kinesere får bedre råd, vokser nå den mer eksklusive delen av kompaktsegmentet meget raskt.

Og det er her BMW sammen med sin kinesiske alliansepartner Brilliance prøver seg med en kompakt sedan.

Vi skjønte at noe slikt var på gang i fjor høst da de viste BMW Concept Compact Sedan på Guangzhou Motor Show.

Og i kjent BMW-ånd er den endelige produksjonsmodellen svært lik konseptet.

BMW hevder at 1-serie sedan er den mest sportslige modellen i sitt segment. Bilen er lett gjenkjennelig gjennom nyregrillen, de runde LED-lyktene og klassiske proporsjonene, selv om det hele er krympet i en så kompakt bil.

Det er foreløpig sparsomt med tekniske detaljer, men vi regner med at 1-serie sedan følger oppskriften fra konseptbilen og skal bygges på BMW/Minis UKL-plattform, hvilket innebærer forhjulsdrift som standard.

Firehjulsdrift er neppe noe tema her, selv om plattformen gir rom for det.

Hele bilen, inkludert drivlinje, skal bygges i Kina, der BMW nylig åpnet en ny motorfabrikk for 3- og 4-sylindrede bensinmotorer i Shenyang.

Powered by Labrador CMS