-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Alfa 147 taler til hjertet. Dette er en bil som kommer så nærme et rullende kunstverk som vel er mulig i denne klassen. En bil som vekker oppsikt og beundres og som er like elegant fra alle vinkler. Interiøret gir ikke samme robuste inntrykket som i de to tyske konkurrentene, men det har karakter og med de riktig fargene er det elegant.
120-hesteren er usedvanlig arbeidsvillig og svarer villig på alle bevegelser med gasspedalen. Når Alfaen likevel ikke er vårt valg skyldes det at den ikke henger med når det gjelder fjæringskomfort og kjøreegenskaper. Spesielt fjæringskomforten er dårlig, og det blir for mye risting og skumping på dårlig vei.
Hjulopphengene henger ikke med, noe som også går ut over kjøreegenskapene på dårlig vei. Kjører du bare på slett asfalt, er det annerledes. Da fungerer Alfaen meget godt, men det er den ikke alene om.
A3 har allerede fem år på nakken og sammenlignet med de to konkurrentene fremstår den som traust og en smule kjedelig. Men du
verden så godt den holder seg på alle andre områder. 1,6-literen som er både enkel og beskjedent trimmet i forhold til de to konkurrentene, slår godt i fra seg og er dessuten nøysom. Fjærings- og støykomforten er vesentlig bedre enn i Alfaen og er det sportslig karakter du er ute etter, er A3 et bedre valg enn Alfa 147. Prisen er også et svært godt argument for Audien, en prisdifferanse på 18.000 kroner er verdt å ta med seg. A3 er et godt valg hvis det er en sportslig og hendig bil du er på jakt etter.
Er det storbilfølelsen du søker, finner du den BMW 316ti. BMWen hører følelsesmessig hjemme i mellomklassen. Plassen i kupéen og komforten er merkbart bedre enn i Audien og Alfaen. Til tross for større motor og høyere vekt henger BMWen godt med når det gjelder ytelser og forbruk. Kjøreegenskapene er førsteklasses og legger du på 6.325 kroner for stabilitetskontroll, har du en av de sikreste bilene i klassen. BMW 316ti er den mest påkostede og komplette bilen i testen, men den har også den høyeste prisen. Men den er verdt pengene.
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Audi A3- BMW 316- Priser og tekniske data