Alfa 147 1.6 T.Spark

Publisert

147
147

Innledning

Alfa 147 leveres i tre utgaver. Vår testbil er utstyrt med 1,6-literen med 120 hk, en nydelig motor med to tennplugger pr sylinder og variable ventiltider. Selv om litt motorstøy slipper inn i kupéen oppleves det ikke som slitsom støy, men mer som et passe akkompagnement.

Motoren arbeider veldig lett og responsen ved små korrigeringer med gasspedalen er førsteklasses. Nesten for god. Det er nemlig lett for at man utilsiktet sklir over fartsgrensen. Motoren føles med andre ord sprek, faktisk sprekere enn våre akselrasjonsmålinger tilsier. 0 til 100 km/t på 10,8 sekunder er akseptabelt, og det er ikke noe å utsette på trekkraften og akselerasjonen fra 40 og 70 km/t heller. 70 til 100 km/t på 5,3 sekunder i tredjegear er meget bra, og skal du ha kvikke forbikjøringer er tredjegearet et godt valg. Gearskiftet er lett, men vi hadde ventet et litt sportsligere gearskift med kortere sjaltebevegelser. Clutchen er også svært lett og bidrar til at Alfaen oppleves som lettkjørt. Med 120-hesters 1,6-liter under panseret og design som spiller på aggressivitet og sportslige linjer, er det litt overraskende at Alfa har valgt en nokså myk fjæring og demping. De store ujevnhetene takler den nydelig og vibrasjoner fra grov asfalt glimrer også med sitt fravær. Mellomstore og skarpe ujevnheter takler den derimot ikke så godt som A3 og 316ti. Det slår og støyer mer fra hjulopphengene enn i de to konkurrentene, og spesielt når begge hjulene på samme aksel treffer en ujevnhet samtidig er det ubehagelige etterskjelvinger i hjulopphengene. Fjæringskomforten på dårlig vei er vesentlig dårligere enn i A3 og 316ti, og vår testbil hadde dessuten ubalanse som kom og gikk med ujevne mellomrom.

Heller ikke når det gjelder støykomfort innfrir Alfaen helt. Det er mer lyd i denne bilen enn i de to konkurrentene. Du hører motoren bedre, slag i hjulopphengene høres også bedre og romlestøyen på grov asfalt er mer gjennomtrengende. Spesielt i hastighetsområdet 50–60 km/t er romlestøyen gjennomtrengende. I høyere hastigheter drukner den litt i vindsus og motorlyd.

Kjøreegenskapene på dårlig vei lider på grunn av den faste fjæringen og dempingen. Hjulopphengene makter ikke å holde hjulene på bakken og i svinger med ujevnheter drar bilen ut i svingen. Også på slett asfalt understyrer Alfaen litt tidligere enn de to konkurrentene, men det er små marginer. Når Alfaen føles litt mer dramatisk enn A3 og 316, skyldes det først og fremst at den krenger noe mer. Unnamanøveren takler den med en liten overstyring, men den kontante styringen sørger for at den er lett å kontrollere og føles sikker.

Bremseegenskapene er gode uten å briljere. Bremsene er enkle å dosere og krever noe høyere pedaltrykk enn i for eksempel Audien. ABS med elektronisk bremsekraftfordeling er sammen med antispinnregulering tandard, mens stabilitetskontroll bare er tilgjengelig i kombinasjon med 2-litersmotoren.

Interiøret er ikke like djervt som eksteriøret, men det er elegant og har karakter. Førerplassen er ryddig med store instrumenter som blikkfang rett foran sjåføren. Det hele virker litt rotete ved første øyekast, og krever litt tilvenning, blant annet fordi turteller og speedometer har byttet plass i forhold til i Audien og BMWen. Rød instrumentbelysning understreker den sportslige karakteren. Mellom speedometeret og turtelleren finner du et tekstvindu med informasjon for radioen og kjørekomputeren. En fiks gimmick er at du kan slå av belysningen til turtelleren, tankmåleren og kjølevanntemperaturmåleren, men beholde lyset i speedometeret og tekstvinduet. Dette hadde fungert enda bedre hvis også lyset i tekstvinduet hadde slokket.

Radio er standard og pent integrert i midten av dashbordet. Her finner du også knappen for åpning av bakluken, skuff for mynter og småsaker, koppholder og den oversiktlige reguleringen av klimaanlegget.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Forsetene har god støtte både under lårene og sideveis. Den myke stoppen bidrar til at du sitter behagelig. Regulerbar korsryggstøtte er standard, og førersetet har også høyderegulering. Rattet har fireveis justering. Likevel er ikke kjørestillingen helt optimal. Avstanden mellom rattet og venstrefotens fothviler stemmer, men gasspedalen er litt for nærme. Dette sammen med litt svak returfjær på gasspedalen gjorde at enkelte i testlaget ble sliten i høyrefoten fordi de måtte holde den tilbake for ikke å tråkke for hardt på gasspedalen.

Alfa 147 er en intim bil. Romfølelsen glimrer med sitt fravær, men uten at det er trangt. Forsetene har rikelig reguleringsmulighet når det gjelder benplass og 70,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er bra og 4 cm mer enn i A3. Baksetet er trangt i bredden. To voksne sitter komfortabelt, men tre sitter trangt, og de må dessuten ty til akrobatiske øvelser for å komme inn og ut. Vi noterer minus for at det ikke er mulig å vippe frem passasjerseteryggen fra førerplassen, og små sjåfører klaget også over at de måtte langt bak for å få tak i sikkerhetsbeltet.

Alfa 147 har en innholdsrik utstyrspakke, bare stabilitetskontroll og automatisk styring av klimaanlegget savnes. Sånn sett er dette en påkostet bil, og prisforskjellen til for eksempel Audi A3 Ambition er mindre enn en får inntrykk av når en ser grunnprisene. Vår testbil var av en tidlig leveranse og manglet cruisekontroll og lettmetallfelger som er standard. Alfaen innfrir på de fleste områder, men hjulopphengenes manglende evne til å mestre skarpe små og mellomstore ujevnheter drar ned helhetsinntrykket kraftig. På dårlig vei lider både komforten og kjøreegenskapene. Kan du leve med dette har du derimot en bil med sterkere karakter enn noen av dagens konkurrenter i denne klassen.

FØRERPLASS = 9
Nydelig design og mye utstyr preger Alfaens førerplass. Sittekomforten er god, men kjørestillingen kan bli bedre.
PLASS = 9
Alfa 147 er intim og plass er ikke dens sterkeste side, spesielt baksetet føles trangt.
KOMFORT = 7
Fjæringskomforten er Alfaens svakeste punkt og vesentlig dårligere enn i Audien og BMWen. Heller ikke støynivået imponerer.
KJØREEGENSKAPER = 7
På slett vei er Alfaen leken og sikker, men på dårlig vei henger ikke hjulopphengene med og stabiliteten i svingene er ikke god.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Alfas 120-hester går lekende lett og har bedre respons enn de fleste 1,6-litere, men den krever også mer drikke.
PRIS OG UTSTYR = 9
Alfa 147 har mye utstyr og en fornuftig pris, men den er ikke uslåelig.

LES VIDERE:
- Audi A3
- BMW 316
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS