Alfa 147

93 solgte Alfa 147 i 2002 er skuffende lite, selv for et nisjeprodukt.

Publisert Sist oppdatert

Alfa 147
Alfa 147

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Alfa er ikke ment å være en volumselger, verken i Norge eller i Italia, men det får være måte på hvor små nisjer de skal ha, og under 100 Alfa 147 er skuffende dårlig,dette er nemlig en bil som er konkurransedyktig på det meste.
Vår testbil er toppmodellen i 147-serien, og er i tillegg utstyrt med skinnseter, noe som drar opp prisen med ca. 9.000 kroner.Toliteren med 150 hk har en nydelig gange, blant annet takket være to balanseaksler. To tennplugger pr. sylinder bidrar til effektiv forbrenning og er med på å forklare et gunstig bensinforbruk, 0,65 på langkjøring er ikke unormalt – det er akseptabelt for en bil som gjør unna 0 til 100 km/t på 9,3 under. Det spesielle gearsystemet, Selespeed, viser at Alfa ønsker å ligge langt fremme når det gjelder teknologi. Systemet er en videreutvikling av det vi har sett i Ferrarier,og fungerer utmerket i den lille Alfaen. Du kan sjalte opp og ned med hendler foran rattet, eller ved å skyve eller trekke i gearspaken. Et eget program sørger for at gearkassen sjalter helautomatisk hvis det skulle være ønskelig.

Ved aktiv kjøring er dette systemet overlegent en vanlig automatkasse,og bruker du hendlene foran rattet oppnår du den manuelle gearkassens kontroll over sjaltingen,samtidig som gearskiftene er raske og presise.
Alfa 147 har forholdsvis fast fjæring og demping, og det er konkurrenter som har bedre fjæringskomfort – og faktisk også bedre kjøreegenskaper – enn Alfaen. Men styrefølelsen er førsteklasses og kjøreegenskapene ligger på et høyt nivå.På krevende vinterveier er denne bilen tillitsfull og nydelig å kjøre.

Vår testbil er nok ikke den Alfaen som gir mest bil for pengene, men for den som vil ha en kompaktklassebil som skiller seg litt fra mengden, og til en overkommelig pris, er Alfa 147 1.6 med 120 hk et godt alternativ og svært så konkurransedyktig. Alfa 147 har nemlig et høyt utstyrsnivå, og sammenlignet med konkurrentene er den derfor konkurransedyktig priset.

Dette er en forholdsvis kompakt og intim bil. Både bakseteplassen og bagasjerommet er noe mindre enn gjennomsnittet i klassen. Teknisk holder Alfaen et høyt nivå, og den gir også et meget godt inntrykk når det gjelder kvalitet og finish. 29. plass på salgsstatistikken for kompaktklassebilene og 0,3 prosent markedsandel er ufortjent dårlig.

Importøren sier: Presiserer at Alfa Romeo er et nisjemerke og at en ikke kan forlange å bli vurdert av mer enn 2 til 3 prosent av bilkjøperne. De mener selv at prisen er gunstig, utstyrsnivået tatt i betraktning, men at de ikke har greid å plassere den på bilkjøpernes handleliste.
Bil sier: Produkt og pris stemmer for større salgsvolum enn dagens. Men det er ikke lett å overbevise norske kvinner og menn om at det er trygt å kjøpe italienske biler, og det blir entusiastene som tør satse. Et fenomen som også gjelder Fiat. I Norge skal dessuten importør og forhandlere håndtere flere merker, noe som ofte er problematisk og som alle merkene lider under.

ALFA 147 2.0 TS Selespeed:
Motor: 4-sylindret.
Sylindervolum: 1970 ccm.
Effekt: 110 kW (150 hk) v/6300 o/min.
Dreiemoment: 181 Nm v/3800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5AM.
Dekk: 205/55WR16.
Mål: Lengde: 417,0 cm. Bredde: 172,9 cm. Høyde: 144,2 cm.
Akselavstand: 254,6 cm.
Sporvidde f/b: 150,9/149,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1345 kg. Tillatt totalvekt: 1790 kg. Maks vogntogvekt: 3090 kg.
Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 420 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 7,3 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 6,4 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 4,7 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek.
Toppfart: 208 km/t
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 211 g/km
Pris testbil: kr. 314.900,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS